Αποχρώσεις

Αποχρώσεις

Off

Ακολούθα το χρήμα

ΔΚάθε χρόνο, το φθινόπωρο, με πιάνει το άγχος της υποβολής του πόθεν έσχες. Όλοι οι δημοσιογράφοι της χώρας πρέπει να υποβάλλουν τη δήλωση, αλλά δεν νομίζω να έχει ελεγχθεί και ποτέ ποιοι δεν το κάνουν, πλην ίσως των μελών των Ενώσεων Συντακτών. Το άγχος προκύπτει από το γνωστό έντυπο υποβολής όπως το ξέρουμε κι από τις δηλώσεις των βουλευτών που είναι στριφνό και πολύπλοκο. Επειδή τα οικογενειακά μας εισοδήματα είναι ελάχιστα, προέρχονται από μισθούς και είναι κάθε χρόνο αμετάβλητα (ως προς την προέλευση γιατί ως προς την ποσότητα μεταβάλλονται προς τα κάτω… παγίως), βρίζω που έχω ξεχάσει να φωτοτυπήσω την περυσινή δήλωση και πιάνω και την κάνω από την αρχή, κάτι που μου παίρνει κανά μισάωρο τουλάχιστον.
Έχοντας συνεπώς αυτήν την εμπειρία ξέρω ότι το μόνο αδίκημα που μπορεί να εντοπιστεί από μία τέτοια δήλωση είναι κάποιο λάθος εκ παραδρομής. Γιατί αλλιώς, το πολιτικό πρόσωπο που θέλει να κρύψει εισοδήματα μπορεί άνετα να το κάνει, όσο πιο αυστηρό και να κάνουμε το έντυπο του πόθεν έσχες. 

Απλούστερα

Ειδικά για το πόθεν έσχες, το πιο απλό που θα μπορούσαμε να κάνουμε θα ήταν να το καταργήσουμε και να ζητήσουμε από τους υπόχρεους να υποβάλλουν ένα κείμενό τους στο οποίο να περιγράφουν αναλυτικά την περιουσία τους, από πού προήλθε και πώς μεταβλήθηκε στην πάροδο ενός κάποιου χρονικού διαστήματος. Όχι σε πολύπλοκους πίνακες, αλλά σε ένα απλό word που ανά πάσα στιγμή να μπορεί ο κάθε πολίτης ή η ελεγκτική αρχή να ανατρέχει.
Από εκεί και πέρα όμως, αν θέλουμε να πιάσουμε το μαύρο χρήμα ή το πολιτικό χρήμα, απαιτούνται άλλοι μηχανισμοί, απλοί και αυτοί, αλλά διαφορετικοί.

Ο τρόπος ζωής

Ο πιο απλός μηχανισμός είναι αυτός που συγκρίνει τον τρόπο ζωής ενός προσώπου με τα εισοδήματα που δηλώνει. Αυτό δηλαδή που μπορεί να κάνει κι ένας έμπειρος εφοριακός είναι η αρχή για να καταλάβεις αν κάποιος έχει πίσω του αδήλωτο χρήμα. Αυτά που αγοράζουν παραθαλάσσια σπίτια για μερικά ευρώ ή ότι πήραν κοψοχρονιά το σκάφος, τα βγάζει εύκολα στη φόρα όποιος θέλει να ασχοληθεί σοβάρα. Από ‘κεί και ύστερα, ακολουθείς το χρήμα. Κάπου θα σε βγάλει. Και τέλος, πρέπει να έχεις τη δύναμη της τιμωρίας αν προκύψει πρόβλημα. Το κλειδί για το παράνομο χρήμα στην Ελλάδα είναι να ελέγξεις ποιος και τι υποστηρίζει τον πλούτο των ανθρώπων. 

 

Εκεί στο κέντρο που παίζονται πολλά

Δεν μπορείς να μην θαυμάσεις την είδηση για τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα του κόσμου, με μήκος 57 χιλιόμετρα που εγκαινιάστηκε χτες στην Ελβετία.
Διαπερνά το έδαφος κάτω από τις ελβετικές Άλπεις και είναι η μεγαλύτερη και βαθύτερη σιδηροδρομική σήραγγα του κόσμου, με μήκος 57 χιλιόμετρα ενώ χρειάστηκε για γίνει δύο δεκαετίες, 
Ξεκινά νότια στο Μπόντιο (καντόνιο Τιτσίνο) και φτάνει στο βορρά στο Έρστφελντ (καντόνιο Ούρι) ενώ θα είναι σε πλήρη λειτουργία από τον Δεκέμβριο.
Με τη σήραγγα, τα φορτηγά που κινούνται στους δρόμους των Άλπεων θα αντικατασταθούν από υπερταχείες φορτίου, σε μία διαδρομή που ξεκινά στην ουσία από το λιμάνι της Γένοβας και φτάνει ως το Ρότερνταμ. Κι αυτό πρέπει να το δεις στο χάρτη για να το καταλάβεις πόσο σημαντικό είναι. Και δεν κατασκευάστηκε, γιατί έχουν κάποια πολιτική συνομωσίας εκεί στο κέντρο της Ευρώπης που μας βγάζει εμάς απέξω. Έτσι δουλεύουν τα πράγματα. Τα φορτία φτάνουν στην Ιταλία, μετά πάνε στο Βορρά όπως στο Ρότερνταμ κι από εκεί συχνά ξαναγυρίζουν στο Νότο όπως στην Ελλάδα. Και φαίνεται παράλογο, αλλά έχει να κάνει με την εξοικονόμηση πόρων. Γι’ αυτό και υπάρχει αυτή η κουβέντα για το λιμάνι του Πειραιά και το ενδιαφέρον της Κίνας να αλλάξει τις διαδρομές των φορτίων, από τα οποία πολλά έρχονται από την Κίνα. Και γι’ αυτό μπαίνει  λίγο στην κουβέντα και η Εγνατία ή τα δικά μας λιμάνια, μήπως και πάρουν ένα κομμάτι της πίτας των μεταφορών προς την Ανατολή που είναι η αναδυόμενη αγορά. Αλλά πάντα να θυμόμαστε, ότι η Ευρώπη είναι η μεγάλη αγορά και οι πολλοί καταναλωτές και εκεί είναι που παίζονται πολλά. Και οι αγορές κινούν ακόμα και τρένα και βουνά ολόκληρα. 

Γράφει ο ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ
fkaramitsos@yahoo.gr

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου