Πολιτισμός

Μία σάτιρα φιλοσοφίας και φιλοσόφων

Off

Μία διαχρονική σάτιρα φιλοσοφίας και φιλοσόφων, που ξεκινά από το παρελθόν και φτάνει στο σήμερα είναι η παράσταση «Η ασπίς και το συμπόσιο», που ξεκίνησε ήδη την καλοκαιρινή της περιοδεία με προορισμό περισσότερες από 20 πόλεις της χώρας.
Πρόκειται για το έργο «Ασπίς» του Μένανδρου, το οποίο όμως δεν ολοκληρώθηκε και ο Χριστόφορος Χριστοφής και ο Γιώργος Παπαθεοδώρου το συνέδεσαν, νοηματικά και συναισθηματικά με «Το συμπόσιο» του Λουκιανού.
Έτσι παρουσιάζεται μία ενιαία παράσταση με αρχή, μέση και τέλος με τους κεντρικούς ρόλους να ερμηνεύονται από τον Δημήτρη Πιατά, τον Τάσο Παλατζίδη και τον Γιάννη Σαμσιάρη.
Εκτός από το αρχαίο κείμενο και τη μετάφραση στα ελληνικά που έγινε από τους Χριστοφή και Δημητρόπουλο η βασική ιδιαιτερότητα της παράστασης είναι η υποδομή που υπάρχει ώστε να μπορούν να την παρακολουθούν και άτομα με ειδικές ανάγκες.
Συγκεκριμένα θα υπάρχει ταυτόχρονη διερμηνεία στη νοηματική για κωφούς και ακουστική περιγραφή για τυφλούς, καθώς και υπότιτλοι.
Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Βράχων και χθες παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη. Στην Ήπειρο θα κάνει δύο στάσεις, η πρώτη στις 6 Ιουλίου στην αρχαία Νικόπολη και η δεύτερη στις 8 Αυγούστου στο αρχαίο θέατρο της Δωδώνης.
Ο Δ. Πιατάς και ο Τ. Παλατζίδης μίλησαν στο ΙTV για το έργο, τη θεματολογία, αλλά και τις ιδιαιτερότητές του.
«Δεν είναι μία δημοφιλής παράσταση, όπως ο Αριστοφάνης, που έχει ολοκληρώσει όμως τον κύκλο του. Είναι μία αρχή για να γίνονται με αυτόν τον τρόπο οι παραστάσεις», τόνισε ο κ. Πιατάς.
Η παρουσία του θιάσου στην αρχαία Δωδώνη αποκτά και ένα επιπλέον περιεχόμενο, λόγω των αφιερωμένων στον Δημήτρη Ροντήρη εκδηλώσεων, του Πνευματικού Κέντρου Δωδώνης, με τη διοργάνωση παράλληλης έκθεσης στον αρχαιολογικό χώρο.

Τα «πρέπει»
 των αρχαίων θεάτρων
Οι δύο πρωταγωνιστές ρωτήθηκαν για το εάν είναι «μόδα» ή αναγκαιότητα, να ανεβαίνουν οι παραστάσεις του αρχαίου δράματος στα αρχαία θέατρα. «Επιβάλλεται να ανεβαίνουν οι παραστάσεις στα αρχαία θέατρα, γιατί τα μνημεία τα παρέδωσαν σε εμάς οι αρχαίοι για να τα χαίρεται ο κόσμος και όχι για να γεμίζουν χορτάρια ή για να τα επισκέπτονται Γιαπωνέζοι τουρίστες για φωτογραφίες. Είναι μουσειακοί χώροι που απαιτούν σεβασμό, αλλά δεν πρέπει να μετατραπούν σε νεκρούς χώρους. Η βασική διαφορά είναι ότι θα πρέπει οι χώροι αυτοί να μην παραχωρούνται ούτε στο Ρουβά, ούτε στη Βίσση, ούτε σε αμφιλεγόμενες παραστάσεις. Έχουν λόγο ύπαρξης και αυτές, τις έχουμε υπηρετήσει και εμείς και δεν είμαστε αθώοι, όμως είναι παραγωγές για άλλους χώρους και όχι για τα αρχαία μνημεία. Η Επίδαυρος οφείλει να είναι ανοιχτή για το αρχαίο δράμα, όχι όμως για τη ροκ όπερα», τόνισε ο κ. Πιατάς.

Η συντεχνία κόντρα 
στον Φαμπρ
Ο καλλιτεχνικός κόσμος το τελευταίο τρίμηνο πέρασε μία δύσκολη περίοδο, λόγω των προωθούμενων αλλαγών στη φιλοσοφία του Ελληνικού Φεστιβάλ από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, με την επιλογή του Βέλγου σκηνοθέτη Φαμπρ.
Ο Δημήτρης Πιατάς δεν μπήκε στη διαδικασία να σχολιάσει εάν  το ελληνικό θέατρο κέρδισε ή έχασε κάτι, αλλά δεν μάσησε τα λόγια του και έκανε λόγο για συντεχνίες και μαγειρέματα που θυμίζουν παιδικές ασθένειες.
«Επειδή ασχολούμαστε με την τέχνη και το θέατρο δε σημαίνει ότι είμαστε όλοι υπεράνω ή υψηλόφρονες. Προσωπικά λυπάμαι για ό,τι έχει να κάνει με τη συντεχνία του χώρου που προβάλει το παρασκήνιο και το «μαγείρεμα», κάτι άκρως ενοχλητικό για εμένα. Είναι μία συντεχνία μίας χώρας που ακόμη έχει μαγουλάδες», σημείωσε για να προσθέσει ο Τάσος Παλατζίδης, ότι τέτοιου είδους θέματα θα πρέπει να επιλύονται μακριά από κομματικές και πολιτικές σκοπιμότητες.

 

Η παράσταση

Οι συντελεστές του έργου:
Χορογραφία: Έρση Πίττα
Μουσική: Νίκος Πλατύραχος
Σκηνικά και κοστούμια: Χρήστος Ανδριόπουλος
Παίζουν οι ηθοποιοί: Δημήτρης Πιατάς, Τάσος Παλατζίδης, Γιάννης Σιαμσιάρης, Γιάννης Παπαθύμιος, Αλέξης Μαρτζούκος, Κυριακή Υψηλάντη, Πέτρος Τσαπαλιάρης, Κωνσταντίνα Σπάθη, Κέλλυ Νικηφόρου, Εβίτα Φυτσαντωνάκη, Παναγιώτης Γιωργούλας, Κίμωνας Δούσης, Ελένη Ζαφείρη, Ιουστίνη Ματσιάσεκ, Βασιλική Γεωργικοπούλου, Ισμήνη Κυρίτση
Διερμηνεία νοηματικής: Στράτος Πατρινός
Η παράσταση «Η Ασπίς & το Συμπόσιο» Μένανδρου και Λουκιανού, έχει την υποστήριξη και τελεί υπό την αιγίδα των ΕΟΤ, Υπουργείων Πολιτισμού & Αθλητισμού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Οικονομίας Ανάπτυξης & Τουρισμού, Εξωτερικών και, φυσικά, της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδας και του Συνδέσμου Τυφλών Ελλάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Είσοδος

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου