Επικαιρότητα

Ανεβαίνει η ένταση για την νέα οδό Νιάρχου

Off

Απρόβλεπτες είναι οι διαστάσεις που προσλαμβάνει εντελώς ξαφνικά (;) η προοπτική δημοπράτησης και κατασκευής της οδού Νιάρχου που εξυπηρετεί το ΠΓΝΙ και το Πανεπιστήμιο της πόλης, μετά τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου τη Δευτέρα και την αρνητική στάση της δημοτικής αρχής στην προοπτική ανακατασκευής της συγκεκριμένης οδού. Τα πρώτα «σύννεφα» βέβαια είχαν φανεί στον ορίζοντα το χειμώνα, όταν η δημοτική αρχή ενόψει του προγραμματισμού για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης είχε συνηγορήσει υπέρ της χρηματοδότησης της επέκτασης της οδού Γεννηματά, εκφράζοντας σοβαρές αντιρρήσεις για την οδό Νιάρχου ως οδός πρώτης προτεραιότητας, όπως έχει τεθεί από την Περιφέρεια Ηπείρου. Παρότι όμως η Περιφέρεια ανακοίνωσε πως και τα δύο έργα θα ενταχθούν στη νέα προγραμματική περίοδο, με την οδό Νιάρχου να προηγείται αφού έχει ώριμες μελέτες και παρότι μέχρι τη Δευτέρα δεν διατυπώθηκαν επισήμως αντίθετες απόψεις, από το βράδυ της Δευτέρας το σκηνικό άλλαξε, σε σημείο που να δημιουργεί αμφιβολίες για το κατά πόσον ο σχεδιασμός υλοποίησης του έργου μπορεί να εφαρμοστεί απρόσκοπτα, χωρίς καμία δικαστική εμπλοκή. Στην εκτός ημερήσιας διάταξης συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο παρέστησαν και συμμετείχαν εκπρόσωποι των ιδιοκτητών εκτάσεων και καταστημάτων στην οδό Νιάρχου, που εξέθεσαν τις αντιρρήσεις τους για όσα προβλέπει η μελέτη του έργου. Ο νομικός τους εκπρόσωπος Γ. Καραπάνος παρουσίασε τα επιχειρήματα των αντιδρώντων, καθώς και μία πρόταση που μπορεί όπως είπε να αποτελέσει τη λύση για την κατασκευή ενός δρόμου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, νησίδα, πεζοδρόμια, αλλά με πρόσβαση στις κατοικίες και τις επιχειρήσεις. Καταλήγοντας στο σκεπτικό του ο κ. Καραπάνος διατύπωσε αιχμές για την περιφερειακή αρχή και προσωπικά για τον Αλ. Καχριμάνη, σημειώνοντας πως… κάποιοι θέλουν να εξυπηρετήσουν φίλους πανεπιστημιακούς για να πηγαίνουν δύο λεπτά γρηγορότερα στις δουλειές τους! Έκπληξη από τους χαρακτηρισμούς Ενώ όμως θα περίμενε κάποιος η δημοτική αρχή να τηρήσει αποστάσεις ενδεχομένως και από τις δύο πλευρές, τόσο ο Δήμαρχος Θ. Μπέγκας όσο και δημοτικοί σύμβουλοι όχι μόνο πήραν το μέρος των κατοίκων και ιδιοκτητών, αλλά επιτέθηκαν στην περιφερειακή αρχή, κάνοντας λόγο για «φαραωνικό έργο». Ο κ. Μπέγκας χαρακτήρισε σημαντικό έργο τη βελτίωση της Νιάρχου, τόνισε όμως ότι παρότι ζητήθηκε από την Περιφέρεια η παρουσίαση της μελέτης, αυτή μέχρι σήμερα δεν έγινε. «Ένα έργο σαν την Νιάρχου, που είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος είναι έργο φαραωνικό και δεν έχει νόημα να δοθούν 25 εκ. Ευρώ για ένα τέτοιο έργο. Η Περιφέρεια υποχρεούται να δώσει τη μελέτη και να την παρουσιάσει στο δημοτικό συμβούλιο», σημείωσε μεταξύ άλλων ο Δήμαρχος, για να ακολουθήσουν ακόμη πιο αιχμηρές τοποθετήσεις από δημοτικούς συμβούλους της πλειοψηφίας. Περισσότερες αποστάσεις από τη δημοτική αρχή κράτησαν οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης που ζήτησαν ενημέρωση επί της μελέτης, επιρρίπτοντας ωστόσο και ευθύνες στη δημοτική αρχή, για το γεγονός ότι συμμετείχε χωρίς να εκφράσει αντιρρήσεις ή ενστάσεις στη διαδικασία της διαβούλευσης. Ο Ν. Γκόντας τόνισε πως το δημοτικό συμβούλιο έρχεται κατόπιν εορτής να συζητήσει ένα σημαντικό ζήτημα και κάλεσε τη δημοτική αρχή να προσκομίσει όλα τα στοιχεία που ρίχνουν φως στην υπόθεση. Αναμφιβόλως είμαστε υπέρ της κατασκευής αυτού έργου, κάτι που επιμέναμε να προταχθεί ως πρώτης προτεραιότητας, όταν η Δημοτική Αρχή το είχε εντάξει ως β΄ προτεραιότητας προ ολίγων μηνών και βεβαίως είμαστε υπέρ των τροποποιήσεων, όπου αυτές μπορούν να γίνουν» τόνισε μεταξύ άλλων ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Δημοτικής Πρωτοπορίας. Σκληρή απάντηση  από Περιφέρεια Η απάντηση δεν άργησε να έρθει από την Περιφερειακή Αρχή και ήταν μάλιστα σε οξύτατο ύφος και με προσωπικές αναφορές σε στελέχη της δημοτικής αρχής που όχι μόνο ήταν γνώστες της μελέτης, αλλά είχαν καθοριστική αρμοδιότητα τα προηγούμενα χρόνια επ’ αυτής. Στην απάντησή της η Περιφέρεια αφού τονίζει πως δεν έχει πρόθεση αντιδικίας με κανέναν, επισημαίνει ότι από την ανάθεση της οριστικής μελέτης τον Οκτώβριο του 2009 έχουν μεσολαβήσει οκτώ χρόνια, στα οποία έγιναν δημόσιες προσκλήσεις για κατάθεση απόψεων και εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι. «Κατά συνέπεια ουδείς νομιμοποιείται να επιρρίπτει ευθύνες στην Περιφέρεια για "μη ενημέρωση" τους και για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν. Ορισμένοι δε σήμερα προκειμένου να δικαιολογήσουν την απραξία και την αδιαφορία τους να καταθέσουν προτάσεις και να διατυπώσουν τις όποιες ενστάσεις τους στον κατάλληλο και προβλεπόμενο χρόνο, εμφανίζονται κατόπιν εορτής "επαναστάτες". Στο στάδιο της εκπόνησης της μελέτης, η Περιφέρεια Ηπείρου συνεργαζόταν με τη Δημοτική Αρχή Ιωαννίνων, η οποία με έγγραφό της μάλιστα (31-05-2012) είχε ζητήσει την  ενσωμάτωση στη μελέτη και του κόμβου Δωδώνης- Βελισσαρίου, όπερ και έγινε, ενώ  πραγματοποιήθηκε και σύσκεψη   στο Γραφείο του Περιφερειάρχη με τη συμμετοχή του τότε Δημάρχου Φ. Φίλιου και του αρμόδιου Αντιδημάρχου Β. Μασσαλά, κατά την οποία εξετάστηκε η πορεία της μελέτης και έγινε συζήτηση για επιμέρους βελτιώσεις. Πέραν αυτών η   Δημοτική Αρχή Ιωαννίνων, είχε τη δυνατότητα να καταθέσει προτάσεις και τις όποιες ενστάσεις της,  στο διάστημα της διαβούλευσης επί της ΜΠΕ. Παρότι δεν προβλεπόταν από τη διαδικασία διαβούλευσης της Μ.Π.Ε του έργου, ο Δήμος Ιωαννιτών (δια μέσω των Διευθύνσεων Τεχνικών Έργων και Πολεοδομικού Σχεδιασμού) προσκλήθηκε (με ημερομηνία 1-11-2012) από την Περιφέρεια και δια του Περιφερειακού Συμβουλίου, να εκφράσει γραπτές απόψεις. Ουδεμία απάντηση υπήρξε από τον Δήμο, αλλά ούτε και εκπροσωπήθηκε στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος, η οποία  πραγματοποιήθηκε στις 3-12-2012 και ομόφωνα γνωμοδότησε θετικά επί της ΜΠΕ.  Επίσης καμία παρέμβαση ή αντίρρηση  δεν  είχε διατυπωθεί είτε από πολίτες που σήμερα διαμαρτύρονται, είτε ακόμη και από δημοτικούς συμβούλους που  τώρα εμφανίζονται "πολέμιοι" του έργου. Επιπλέον στις 30 Απριλίου 2014 η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Ηπείρου εξέδωσε απόφαση απαγόρευσης έκδοσης οικοδομικών αδειών εντός της ζώνης διέλευσης του έργου για την εγκεκριμένη προμελέτη οδοποιίας. Η απόφαση, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Φύλλο 162/Τεύχος Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων και Πολεοδομικών Θεμάτων/22 Μαΐου 2014), κοινοποιήθηκε στο Δήμο Ιωαννιτών, συνοδευόμενη και από την γενική οριζοντιογραφία του έργου», σημειώνεται χαρακτηριστικά. Προσωπική αναφορά σε Μανταλόβα Η προσωπική αναφορά της Περιφερειακής Αρχής γίνεται για τον νυν αντιδήμαρχο Θ. Μανταλόβα, ο οποίος ήταν ο υπάλληλος χειρισμού της πράξης της οριστικής μελέτης του έργου που εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ τον Ιούνιο του 2012, με την ιδιότητα του υπαλλήλου τότε της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Υπηρεσίας, «ο οποίος και είναι σε θέση να γνωρίζει σε μεγάλο βαθμό το ιστορικό της μελέτης.  Παρά ταύτα, σήμερα εκφράζονται απόψεις για το έργο που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα και μάλιστα από πρόσωπα που υποστηρίζουν ότι δεν έχουν λάβει γνώση της μελέτης». Επί της ουσίας Στην εκτενή απάντησή της η Περιφέρεια αναφέρεται και στο φυσικό αντικείμενο του έργου, το οποίο είναι τμήμα της Ε.Ο Ιωάννινα – Δωδώνη και ως εθνική οδός θα πρέπει να είναι αποκομμένη από τις παρακείμενες δραστηριότητες. Σημειώνεται πως εκτός από τους ισόπεδους κόμβους, ανά 200 – 300 μέτρα προβλέπονται είσοδοι και έξοδοι στις παράλληλες οδούς, που θα εξυπηρετούν πλήρως τα καταστήματα και τις ιδιοκτησίες. Η μελέτη προβλέπει εκτός του κύριου οδικού άξονα και "τοπικές οδούς" που θα είναι δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με επιπρόσθετο όφελος για τους ιδιοκτήτες ακινήτων και οικοπέδων ότι θα έχουν πρόσβαση χωρίς την ανάγκη νέων αδειών, τις οποίες σε διαφορετική περίπτωση θα υποχρεώνονταν να τις πληρώσουν οι ίδιοι. Συνολικά περιλαμβάνει έναν πλήρη ανισόπεδο κόμβο  σύνδεσης της οδού με την Περιφερειακή Οδό Ιωαννίνων και πέντε ισόπεδους κόμβους κυκλικής μορφής, ήτοι στη σύνδεση με την Ε.Ο. Ιωαννίνων- Άρτας, στη διασταύρωση με την οδό Καραϊσκάκη για την εξυπηρέτηση εγκαταστάσεων του Δήμου Ιωαννιτών, στην είσοδο προς Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, στην είσοδο προς Πανεπιστήμιο, στην είσοδο του οικισμού της Πεδινής.  «Εν κατακλείδι, η ανακατασκευή – βελτίωση της οδού Νιάρχου είναι ένα έργο πρώτης προτεραιότητας για το λεκανοπέδιο Ιωαννίνων που εξυπηρετεί χιλιάδες πολίτες που κινούνται καθημερινά προς Νοσοκομείο- Πανεπιστήμιο- ΤΕΙ Ηπείρου και έρχεται να καλύψει όχι μόνο τις σημερινές κυκλοφοριακές ανάγκες, αλλά και τις μελλοντικές παρέχοντας τη μέγιστη δυνατή οδική ασφάλεια σε οδηγούς, πεζούς, άτομα με αναπηρία, διασφαλίζοντας στο μέγιστο βαθμό τη λειτουργικότητα των καταστημάτων και την πρόσβαση στις ιδιοκτησίες, δομημένες και μη. Η Περιφέρεια είναι έτοιμη να υλοποιήσει το έργο, το οποίο θα χαίρονται και όσοι σήμερα το πολεμούν», καταλήγει η ανακοίνωση της Περιφέρειας.

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου