Πέμπτη 24 Ιουνίου 2021 03:36
Τελευταία Ενημέρωση: 11 Απριλίου 2018
Αποχρώσεις

Αποχρώσεις

Off

Δυσοίωνες μεταβολές στην ελληνική επαρχία

 

Αν μπορεί κάποιος να έρθει σε επαφή με τη ζωή στην ελληνική επαρχία- και μία τέτοια αφορμή μπορεί να είναι μία έξοδος σαν αυτήν του Πάσχα- θα καταλήξει σύντομα, σε δύο γενικές παρατηρήσεις: Η πρώτη είναι ότι έχει επεκταθεί η περιβαλλοντική υποβάθμιση και καταστροφή σχεδόν σε όλη την επικράτεια. Η δεύτερη είναι ότι η κοινωνική ζωή δεν διαφέρει πια μεταξύ της μεγάλης πόλης και της μικρότερης ή ενός μεγάλου χωριού.

 

Η υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος και στην ύπαιθρο, είναι τέτοια και τόσο διευρυμένη που δεν γίνεται καν αντιληπτή. Άλλωστε ο μέσος κάτοικος των ελληνικών πόλεων έχει συνηθίσει να ζει σε ένα υποβαθμισμένο αστικό περιβάλλον. Όμως, είμαστε μπροστά σε μία οικολογική καταστροφή που έχει τα χαρακτηριστικά μία διάχυτης και ανεξέλεγκτης κατάστασης. Δεν έχει την οξεία ένταση μίας έκτακτης κατάστασης όπως η διαρροή ενός επικίνδυνου υλικού, αλλά τη χαμηλή ένταση μίας διαρκούς παθογένειας.

 

Να επιμείνουμε λίγο σε αυτό. Είναι γεγονός ότι βλέπεις και βρίσκεις παντού σκουπίδια. Παντού. Από σωρούς σε γκρεμούς ή στις άκρες των δρόμων, μέχρι υπολείμματα ανθρώπινης δραστηριότητας σε θεωρητικά απάτητα σημεία. Και παντού, μικρές ή μεγάλες αυθαιρεσίες και απομεινάρια: από σκουριασμένες άχρηστες πινακίδες, μέχρι οικοδομήματα. 

Ειδικά το τοπίο, έχει βάναυσα προσβληθεί σε βαθμό που να μην αναγνωρίζουμε τι είναι φυσικό. Είναι μύθος ότι διατηρείται το φυσικό περιβάλλον στην ύπαιθρο λόγω μειωμένης ανάπτυξης. Απλώς δεν βλέπεις τόσο μεγάλα πλήγματα όπως στις αναπτυγμένες βιομηχανικά χώρες.

 

Ο τρόπος ζωής τώρα είναι ακόμα πιο υποδόρια κατάσταση. Γιατί νομίζουμε ότι μπορούμε να διατηρήσουμε αυθεντικές σχέσεις ή να έχουμε ποιοτικό χρόνο, αλλά αυτά λιγοστεύουν συνέχεια. Και δεν υπάρχει διαφορά από τη ζωή στην επαρχία με τη ζωή της πρωτεύουσας. Αυτό που λέμε «νεοελληνικός τρόπος ζωής» που σημαίνει μία άκρατη επιθυμία για επιτυχία και ένας βαθύς ατομικισμός σε βαθμό κυνισμού και αδιαφορίας για όλα και όλους, συναντιέται πια παντού με την ίδια ένταση, με τη συνεπικουρία προφανώς και των συνεπειών της κρίσης. 

 

Πρόκειται για μία αρνητική εξέλιξη, συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια και συνοδεύεται και από μία άναρχη αστικοποίηση που σημαίνει ότι ούτε αστικό βίο, ανάλογο τουλάχιστον με αυτόν των δυτικών μητροπόλεων, έχουμε στις πόλεις μας. 

Εμπειρικές είναι αυτές οι διαπιστώσεις, προφανώς, αλλά όσο περνάει ο καιρός δεν καλύπτονται εύκολα κάτω από ευφάνταστες σέλφι ή απομόνωση και ανάδειξη των καλών στοιχείων και των οάσεων που κρύβει όντως ακόμα η ελληνική επαρχία. 

 

 

Να, εδώ τα λέμε με την κατάσταση

Η δυσθυμία και η βαθιά δυσαρέσκεια προς την πραγματικότητα, εκδηλώνεται από κάποιους με δύο τρόπους. Ένας είναι η πλήρης υποταγή στην πραγματικότητα και η μετατροπή της δυσαρέσκειας σε αποδοχή. Όλα βαίνουν καλώς και ας μην πάνε πουθενά. Είναι πολλοί εκείνοι που υμνούν το παρόν και δηλώνουν έτοιμοι να προσαρμοστούν σε ένα δάνειο μέλλον, χωρίς καμιά από τις προσωπικές τους επιθυμίες να μπορεί να διασπάσει το κέλυφος. Δεν θυμούνται καν ότι είχαν επιθυμίες που θα ήταν ασύμβατες με τις σημερινές παραδοχές τους.

 

Ο άλλος τρόπος είναι η άρνηση. Να νομίζεις ότι εσένα δεν σε αγγίζει τίποτα και συνεχίζεις να είσαι ο ίδιος όπως και πριν από 8 χρόνια. Ότι διατηρείς το προσωπικό σου κουκούλι εκεί που άλλοι έχουν ισοπεδωθεί. Ότι υπάρχει χώρος για να ζήσεις με τους δικούς σου όρους. Μία εκδοχή αυτού, φαινομενικά αντίρροπη, από τον κόσμο της γιορτής είναι να πίνεις και να τρως σαν μην υπάρχει αύριο. Η αυτοκαταστροφή μέσα από την υλοποίηση της επιθυμίας για γιορτή. Καμιά γιορτή όμως δεν υπάρχει εκεί που τίποτα δεν εμποδίζει και δεν αντιστέκεται στη λεηλασία του χρόνου, του βίου, της ύπαρξης. Με άλλα λόγια, εσύ νομίζεις ότι ξεγελάς το τέρας, αλλά μπαίνεις λίγο ακόμα πιο βαθιά στο στόμα του.

 

Οι περισσότεροι ζούμε βέβαια, πιο ανώδυνα, πιο προσαρμοσμένα. Χαμοζούμε, χωρίς εντάσεις, θεαματικά οδοφράγματα και βαριές δηλώσεις. Και βγάζουμε με ένα οικείο τρόπο και τις διαφωνίες μας και τις αντιθέσεις μας σε όσα μας συμβαίνουν. Κερδίζουμε άραγε έτσι περισσότερο χρόνο ώστε να δούμε κάποτε την αλλαγή; Υπάρχει περιθώριο για κάτι άλλο από αυτό που ζούμε σήμερα;

Γράφει ο ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ

fkaramitsos@yahoo.gr

ΑΡΧΕΙΟ

<>
ΔεΤρΤεΠεΠαΣαΚυ
21222324252627
282930    
       
     12
3456789
31      
   1234
567891011
2627282930  
       
15161718192021
22232425262728
293031    
       
       
       
    123
45678910
       
21222324252627
28293031   
       
      1
30      
   1234
567891011
       
282930    
       
     12
31      
  12345
2728293031  
       
2930     
       
    123
45678910
       
  12345
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
23242526272829
3031     
     12
17181920212223
       
  12345
6789101112
2728293031  
       
      1
23242526272829
3031     
    123
45678910
       
 123456
28293031   
       
      1
30      
   1234
567891011
12131415161718
       
293031    
       
     12
17181920212223
       
  12345
2728293031  
       
2930     
       
    123
45678910
11121314151617
25262728293031
       
    123
45678910
18192021222324
25262728   
       
 123456
28293031   
       
     12
24252627282930
31      
   1234
567891011
2627282930  
       
293031    
       
     12
       
  12345
13141516171819
2728293031  
       
      1
3031     
    123
45678910
       
 123456
28293031   
       
      1
9101112131415
30      
   1234
567891011
       
   1234
567891011
19202122232425
262728    
       
1234567
293031    
       
    123
45678910
11121314151617
25262728293031
       
  12345
27282930   
       
      1
3031     
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
       
14151617181920
28293031   
       
     12
31      
   1234
567891011
2627282930  
       
1234567
15161718192021
293031    
       
     12
17181920212223
       
  12345
2728293031  
       
  12345
20212223242526
2728     
       
      1
2345678
3031     
   1234
567891011
262728293031 
       
282930    
       
     12
24252627282930
31      
   1234
567891011
2627282930  
       
15161718192021
293031    
       
    123
45678910
       
  12345
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
3031     
    123
45678910
18192021222324
252627282930 
       
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
1234567
29      
       
    123
45678910
25262728293031
       
 123456
21222324252627
28293031   
       
      1
9101112131415
30      
   1234
567891011
262728293031 
       
282930    
       
     12
24252627282930
31      
  12345
2728293031  
       
1234567
2930     
       
    123
45678910
       
  12345
6789101112
13141516171819
27282930   
       
      1
23242526272829
3031     
      1
232425262728 
       
   1234
567891011
       
15161718192021
22232425262728
293031    
       
     12
24252627282930
       
  12345
6789101112
2728293031  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       

Είσοδος

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου