Αποχρώσεις

Ράγες από τον Μώλο ως το Ζαγόρι και το Κάτω Τέροβο

Off

Στη Θεσσαλονίκη όταν πήγα φοιτητής, βρήκα την «τρύπα» του μετρό που θα κατασκεύαζε ο Δήμος, στη μέση κεντρικού δρόμου της πόλης. Στη Θεσσαλονίκη δεν ήθελαν τίποτα. Ούτε τραμ, ούτε θαλάσσιες συγκοινωνίες, ούτε εναλλακτική μετακίνηση, ούτε τίποτα, παρά μόνο μετρό «σαν της Αθήνας». Ούτε όμως κι η Αθήνα είχε μετρό τότε, το απέκτησε αργότερα με αφορμή και τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Από του χρόνου θα έχει μετρό και η Θεσσαλονίκη.

 

Θυμήθηκα όλες εκείνες τις συζητήσεις τώρα που συζητάμε και στα Γιάννενα για το ΣΒΑΚ, το σχέδιο που προωθεί με ολοκληρωμένο τρόπο μία νέα τύπου μετακίνηση στην πόλη. 

Αν και η διαβούλευση δεν βρήκε μεγάλη απήχηση, το σχέδιο είναι καλό και τεκμηριωμένο και αξίζει να διαβαστεί από τον πολύ κόσμο έστω και τώρα. Κυρίως, έχει σημασία η νέα αντίληψη που φέρνει, για μία διαφορετικού τύπου μετακίνηση σε άξονες μέσα στην πόλη που να την κάνουν ελκυστική στον πεζό, στον ποδηλάτη, στον επισκέπτη. Και δεν πρέπει να κολλάμε στο πού θα γίνουν οι πεζόδρομοι ή τα πάρκινγκ. Λίγο πολύ η πόλη είναι δεδομένη και οι επιστήμονες έχουν λύσεις. Σημασία έχει να γίνουν έτσι τα έργα ώστε να αλλάζουν τη νοοτροπία μας, να αλλάζουν τη μεγάλη εικόνα κι εν τέλει να αλλάζουν ριζικά τη ζωή μας.

 

Μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, ακόμα και αυτές που είναι πιο δυσλειτουργικές, έχουν πια κατακτήσει το προνόμιο να περπατιούνται. Αποστάσεις με τα πόδια της μισής ώρας, θεωρούνται αυτονόητα μέσα στη λογική μίας βιώσιμης μετακίνησης. Εδώ, έγινε μόδα ακόμα και το πατίνι και σε εκπλήσσει να βλέπεις τριαντάρηδες, γυναίκες και άντρες να χρησιμοποιούν κοινόχρηστα πατίνια στο κέντρο μεγαλουπόλεων.

 

Προφανώς, και τα ζητούμενα είναι σοβαρά. Είναι θέμα κονδυλίων και μεγάλων παρεμβάσεων. Παρ’ όλα αυτά θα επιμείνουμε στην ανάγκη οράματος και διάθεσης για μία διαφορετική αντίληψη πόλης.

Διαβάζω στην έγκυρη ιστοσελίδα της πόλης typos-i, ότι ο δήμαρχος Θωμάς Μπέγκας όταν ρωτήθηκε για το τραμ, ανέτρεξε σε κάποιες επαφές που είχε με την «Αττικό Μετρό» και την άποψή της, ότι τραμ με δύο μόνο «δυνατούς» τερματικούς σταθμούς θα είναι ασύμφορο. Σωστό ακούγεται. Δεν θα βρεις ποτέ 100 εκατ. για δύο γραμμές τραμ. Και προφανώς έχουμε πολλά να κάνουμε πριν φτάσουμε στο τραμ. Γιατί όμως δεν φανταζόμαστε ένα μέσο σταθερής τροχιάς που να συνδέει όχι μόνο την πόλη, αλλά και περιοχές του Δήμου Ζίτσας, του Δήμου Δωδώνης ως τα μέρη μου στο Κάτω Τέροβο, ακόμα ακόμα και τις άκρες του Ζαγορίου και το Καλπάκι; Γιατί μας φαίνεται τόσο ουτοπικό και καθόμαστε και συζητάμε μόνο πού θα παρκάρουμε αν πάμε για καφέ στο Μώλο;

 

Δύσκολα αποδέχεσαι τον ελεύθερο άνθρωπο

Σκέφτομαι τις γυναίκες που άλλαζαν όνομα όταν παντρεύονταν. Δεν τις ρωτούσε κανένας. Και θα ήταν ίσως και γι’ αυτές φυσική αυτή η μεταβολή. Είναι άλλο όμως να επιλέγεις μόνη σου να πάρεις το όνομα του συζύγου σου κι άλλο να θεωρείται αυτονόητη διοικητική μεταβολή. Κι αποκλείεται κάποιες από τις γυναίκες να μην το σκέφτονταν ως βίαιη και αθέλητη αλλαγή.

 

Τώρα βέβαια, πέρασαν τα χρόνια και οι νέες γενιές δεν ξέρουν καν πόσος κόπος χρειάστηκε για να αλλάξουν αυτά τα μικρά και να αποκτήσουν δικαιώματα οι γυναίκες. Μέχρι πριν από μερικά χρόνια ούτε διαζύγιο δεν μπορούσες να πάρεις.

Τα δικαιώματα είναι μία πολύ σοβαρή υπόθεση για να την περνάμε ελαφριά. Και είναι σοβαρή γιατί έχει να κάνει με τη χειραφέτηση του ανθρώπου. Γιατί τελικά αυτό είναι και το ζητούμενο: Να είμαστε ελεύθεροι να προχωράμε στη ζωή κόντρα σε όσα ζητάνε από εμάς οι κάθε λογής εξουσίες.

 

Και τελικά γι’ αυτό και είναι δύσκολη και στις μέρες μας η συζήτηση για τα ατομικά δικαιώματα. Γιατί δεν μπορούμε να φανταστούμε τον άνθρωπο αυτόφωτο και ελεύθερο, χωρίς εξαρτήσεις από κάθε εξουσία, πλαίσιο και κανοναρχία, πολίτη όπως τον γέννησε η Γαλλική Επανάσταση. Και γι’ αυτό άλλωστε και συκοφαντείται σήμερα η Γαλλική Επανάσταση και στη Γαλλία κι εδώ και παντού. Γιατί φοβούνται τον ελεύθερο άνθρωπο και πολίτη.  Να μένουμε μακριά από όσους λένε «ναι, μεν αλλά» για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Γράφει ο ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ

fkaramitsos@yahoo.gr

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου