Επικαιρότητα

Συνδυασμός κεφαλαίων για να «ξεκλειδώσει» η επέκταση της Ιόνιας

Off

Ένας συνδυασμός αξιοποίησης διαθέσιμων πόρων από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμμαρα, εύρεσης νέων κεφαλαίων και συμβολή ιδιωτικών επενδύσεων μέσω παραχώρησης, θα μπορούσε να «ξεκλειδώσει» το έργο επέκτασης της Ιόνιας Οδού μέχρι και την Κακαβιά. Αυτό προκύπτει μετά από δηλώσεις που έκανε χτες ο Περιφερειάρχης Αλέξανδρος Καχριμάνης στον απόηχο σύσκεψης που έγινε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και είχε ως θέμα συνολικά τους Διευρωπαϊκούς άξονες της Ηπείρου.

Η υπόθεση πάντως δεν είναι εύκολη γιατί αφενός δεν υπάρχουν εύκολα διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια πλέον, αφετέρου γιατί πρέπει να γίνουν συντονισμένες κινήσεις από όλες τις πλευρές και να ευδοκιμήσουν ταυτόχρονα τα επόμενα χρόνια ώστε να λειτουργήσουν και τα εργοτάξια. 

Η σύσκεψη έγινε το απόγευμα της Πέμπτης υπό την προεδρία του Υπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή και τη συμμετοχή του Περιφερειάρχη Αλέξανδρου Καχριμάνη, του Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Πρέβεζας Στράτου Ιωάννου,  του Γενικού Γραμματέα  Υποδομών Γιώργου Καραγιάννη και του Τεχνικού Συμβούλου Κων. Παπαπολύζου.

Τα θέματα ήταν τρία: Η σύνδεση της Ιόνιας Οδού (Καμπή) με γέφυρα Καλογήρου, ο παραλιακός άξονας Πρέβεζα- Ηγουμενίτσα και η επέκταση της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά. 

Ο Περιφερειάρχης ενημέρωσε χτες τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής, αλλά έκανε και δηλώσεις του στα τοπικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, τονίζοντας ότι από τη σύσκεψη και την αναλυτική συζήτηση που έγινε προέκυψαν ενδιαφέροντα συμπεράσματα που θέτουν σε νέες βάσεις το ζήτημα των τριών αυτών οδικών αξόνων. Παράλληλα, η Περιφέρεια εξέδωσε αναλυτική ανακοίνωση με τις δηλώσεις του Περιφερειάρχη.

 

Η επέκταση της Ιόνιας

Για τη σύνδεση Ιόνιας Οδού- Κακαβιά ο κ. Καχριμάνης εξήγησε τις δυσκολίες που υπάρχουν πλέον για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση:  «Με τις υπάρχουσες συνθήκες (όπως ισχύουν μετά το 2015) είναι πολύ δύσκολο να εγκριθεί από την Ε.Ε. η κατασκευή του οδικού άξονα με τετράιχνη διατομή. Εκείνο όμως που μπορεί να γίνει είναι η κατασκευή του μέσω σύμβασης παραχώρησης, με την ευθύνη να αναλαμβάνει η Περιφέρεια. Ο Υπουργός είπε ότι μπορεί να μας διαθέσει από το τομεακό του Υπουργείου για το 2021-2027 50 εκ. ευρώ/ ετησίως για δύο χρόνια, εφόσον πάρει και  την  ευρωπαϊκή έγκριση. Θα πρέπει όμως να  βάλουμε και εμείς από το δικό μας συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα 50 εκ. ευρώ και μετά με τη μέθοδο της παραχώρησης αν μπορέσουμε να φτιάξουμε όλο το δρόμο μέχρι την Κακαβιά.  Απαντήσαμε πως  θα  εξετάσουμε το θέμα με τον τεχνικό σύμβουλο και την παραχωρησιούχο της Ιόνιας Οδού και θα απαντήσουμε οριστικά», εξήγησε ο κ. Καχριμάνης.

Και πρόσθεσε: «Από την όλη συζήτηση, κατάλαβα πως αν δεν ακροβατήσουμε, δεν υπάρχει καμία περίπτωση αυτό το  τμήμα να κατασκευαστεί στην επόμενο προγραμματική περίοδο με  τέσσερις (δύο +δύο) λωρίδες. Αν μπούμε σε αυτή τη διαδικασία χρειάζεται να γίνουν νέες μελέτες για την κυκλοφοριακή κίνηση, λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι σιγά- σιγά το δίκτυο μέχρι την Τεργέστη γίνεται. Και θα απαιτήσουμε ποσά έξω από τα συγχρηματοδοτούμενα που  έχει είτε το τομεακό του Υπουργείου είτε το δικό μας στο 2021-2027».

Καταλήγοντας ο Περιφερειάρχης, ανέφερε: «Βέβαια αυτό ξεφεύγει από τις δικές μας δυνατότητες. Θα το  θέσω στο Περιφερειακό Συμβούλιο,  θα συζητήσω με όλους και τελικά θα πάρουμε απόφαση, αφού ωριμάσουμε και άλλο τις γνώσεις μας σε κάποια πράγματα, τα οποία μας ήρθαν όλα μαζί». 

Το κύριο πρόβλημα φαίνεται ότι είναι ο προβλεπόμενος κυκλοφοριακος φόρος, και όπως είπε, έγκειται σε απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει ισχύ από το 2015, βάσει της οποίας τέθηκαν πολύ υψηλότερα όρια κίνησης οχημάτων για εγκρίσεις οδικών αξόνων τετράιχνης διατομής. «Για πέντε χρόνια στα διευρωπαϊκά δίκτυα της Ηπείρου δεν έγινε τίποτα και απεκρύβη η αλήθεια»,  ανέφερε ο Περιφερειάρχης και σημειώνεται ότι «αυτό φαίνεται να αποτελεί και ανυπέρβλητο εμπόδιο για την κατασκευή-  με φορέα υλοποίησης το Υπουργείο-  της επέκτασης της Ιόνιας Οδού προς Κακαβιά με τετράιχνη διατομή». Τονίζεται ακόμα ότι «όπως ανέφερε μάλιστα ο Υπουργός το πρόβλημα αυτό αντιμετωπίζει το Υπουργείο και για το βόρειο τμήμα του Ε65, για το οποίο θα εκπονηθεί νέα μελέτη για το κυκλοφοριακό φορτίο, ούτως ώστε να διαπιστωθεί αν καλύπτονται τα όρια που θέτει η Ε.Ε. για χρηματοδότηση του έργου». 

 

Τα άλλα έργα

Στα άλλα έργα, αναφέρεται ακόμα για την οδική σύνδεση Ιόνιας Οδού – Γέφυρα Καλογήρου, ότι στη σύσκεψη έγινε αναλυτική ενημέρωση για τις διαδικασίες που είχαν ξεκινήσει επί της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου (με τον Υπουργό Χρ. Σπίρτζη) και την απόφαση που είχε ληφθεί για τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια Ηπείρου, η οποία ωστόσο δεν είχε προχωρήσει εξαιτίας της μετεκλογικής ενημέρωσης που έγινε πως δεν είχε ολοκληρωθεί η γεωλογική μελέτη. 

Ο Υπουργός, τονίζεται στην ανακοίνωση της Περιφέρειας – με δεδομένη τη δέσμευση των 35 εκ. ευρώ από το Ε.Π. «Ήπειρος 2014-2020»- αποδέχθηκε το αίτημα της Περιφερειάρχη να ανατεθεί στην Περιφέρεια η ολοκλήρωση της διαδικασίας εκπόνησης της μελέτης ώστε στη συνέχεια να δημοπρατήσει και το έργο στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης. 

Για τον παραλιακό άξονα διασταύρωση Πάργας μέχρι Μεσοπόταμο, τέλος αναφέρεται ότι  από Περιφερειάρχη και Αντιπεριφερειάρχη Πρέβεζας, ζητήθηκε η χρηματοδότηση του έργου από το Υπουργείο ή σε διαφορετική περίπτωση να παραδοθεί στην Περιφέρεια η μελέτη- για την οποία οι υπηρεσίες του Υπουργείου διατείνονταν ότι είναι ώριμη- προκειμένου να την υλοποιήσει  μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος της. Ο Υπουργός, καταλήγει η ανακοίνωση, υποσχέθηκε να εξεταστεί το επίπεδο στο οποίο βρίσκεται η μελέτη και στη συνέχεια να παραδοθεί στην Περιφέρεια.

Του ΦΙΛΗΜOΝA ΚΑΡΑΜΗΤΣΟY

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου