Επικαιρότητα

Χάνονται κονδύλια του ΕΣΠΑ

Off

Αρνητική ήταν τελικά η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο αίτημα της Ελλάδας για μικρή παράταση του ΕΣΠΑ 2017-2013, κάτι που οδηγεί αναπόφευκτα σε απεντάξεις μη ώριμων και επομένως μη επιλέξιμων έργων, αλλά και σε έργα που θα περάσουν ως «γέφυρες» στο νέο πρόγραμμα. 
Η είδηση για την απόρριψη του ελληνικού αιτήματος δόθηκε από το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας, το οποίο παραδέχεται ότι είναι πιθανόν να χαθούν πόροι από το πρόγραμμα, ενώ αποκαλύπτει ότι έργα ύψους 1,4 δισ. ευρώ απεντάσσονται από το παλιό και ίσως ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ.
Ειδικότερα, σε έγγραφο που διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης απαντώντας σε γραπτή ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ Βασίλη Κεγκέρογλου, σημειώνεται ότι «η δημοσιονομική στενότητα και η έλλειψη ρευστότητας έχουν επηρεάσει αρνητικά την υλοποίηση των έργων που είναι ενταγμένα στα επιχειρησιακά προγράμματα της περιόδου 2007-2013, η οποία λήγει επισήμως στις 31 Δεκεμβρίου 2015».
Όπως σημειώνεται το υπουργείο έχει προχωρήσει σε ενέργειες για τη μείωση των επιπτώσεων προκειμένου να μη χαθούν χρήματα ή να επιβαρυνθεί το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Η ΓΓ ΕΣΠΑ προχωρεί σε συνεργασία με τις διαχειριστικές αρχές των προγραμμάτων στην κατά προτεραιότητα πληρωμή έργων από τον κεντρικό λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδος σε έργα που προσφέρουν άμεσα στην αποτελεσματική υλοποίηση των προγραμμάτων, στην αύξηση της απορρόφησης και στην εισροή πόρων.
Ωστόσο, όπως αναφέρεται, αυτά τα μέτρα «ενδέχεται να μην αποδειχθούν αρκετά για την αποφυγή απώλειας πόρων από μη απορρόφηση σε κάποια επιχειρησιακά προγράμματα του 100% της κοινοτικής συνδρομής». 

359 απεντάξεις, 319 «γέφυρες»
Ο ΓΓ ΕΣΠΑ αναφέρει ότι έχει συνταχθεί ενδεικτικός κατάλογος 359 έργων προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ «προς μεταφορά» τα οποία απεντάσσονται από το παλιό ΕΣΠΑ «για διαχειριστικούς λόγους και δύνανται να μεταφερθούν στη νέα προγραμματική περίοδο, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τους κανόνες επιλεξιμότητας».
Παράλληλα έχει συνταχθεί και άλλος κατάλογος 313 έργων τα οποία προτείνεται να χρηματοδοτηθούν ως έργα-γέφυρες του νέου ΕΣΠΑ. Ο τελικός προϋπολογισμός τους για το ΕΣΠΑ 2007-2013 ανέρχεται σε 2 δισ. ευρώ, ενώ ο τελικός προϋπολογισμός τους για το νέο ΕΣΠΑ εκτιμάται ότι φτάνει τα 3,1 δισ. ευρώ.
Αναφορικά με την Περιφέρεια Ηπείρου, η Διαχειριστική Αρχή παρακολουθεί με αγωνία τις εξελίξεις, ωστόσο «τρέχει» παράλληλα τις πληρωμές έργων, σε μία προσπάθεια να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή εκταμίευση και απορρόφηση των πόρων.
Το κυρίαρχο ζητούμενο όμως για την Ήπειρο δεν είναι τόσο τα έργα που τελικά θα απενταχθούν από το ΕΣΠΑ, αλλά το εάν τα μεγάλα έργα υποδομής, όπως η Ιόνια οδός αλλά και ο Ε65 θα συνεχιστούν ως «έργα – γέφυρες» στη νέα προγραμματική περίοδο.
Επίσης εάν τελικά έργα περιβάλλοντος, όπως η επέκταση του βιολογικού καθαρισμού της ΔΕΥΑΙ και οι βελτιώσεις ή οι επεκτάσεις σε έργα αποχέτευσης, θα πάρουν «παράταση» και θα υλοποιηθούν τελικά τη νέα περίοδο. 
Εάν αυτό γίνει, τότε θα αλλάξει ουσιαστικά και η στόχευση της νέας προγραμματικής περιόδου, αφού ο σχεδιασμός έχει γίνει για έργα στην κατεύθυνση της καινοτομίας της επιχειρηματικότητας και της έξυπνης εξειδίκευσης.

Ευθύνες 
Στην απάντησή του ο κ. Σταθάκης προς τον κ. Κεγκέρογλου τονίζει, ότι οι αιτίες των σημαντικών καθυστερήσεων στην υλοποίηση του ΕΣΠΑ δεν είναι μόνο η κρίση ρευστότητας, αλλά και ο αναποτελεσματικός προγραμματισμός των προηγούμενων ετών.
«Η κρίση ρευστότητας και κάθε εξωτερικός παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά την πορεία υλοποίησης του ΕΣΠΑ δεν είναι η μόνη ούτε η πιο σημαντική αιτία μιας αρνητικής υλοποίησης. 
Ο αναποτελεσματικός προγραμματισμός των προηγουμένων χρόνων, η μεγάλη υπερδέσμευση αλλά και η συνεχής αποδυνάμωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ως αποτέλεσμα των περιοριστικών πολιτικών της προηγούμενης κατάστασης, συνέβαλαν καθοριστικά στην τρωτότητα του ΕΣΠΑ και αποτελούν την κύρια αιτία των σημαντικών καθυστερήσεων».

Ο ρυθμός απορρόφησης
Στο μεταξύ σε άλλο έγγραφο του Γεν. Γραμματέα για το ΕΣΠΑ κ. Χαρίτση που διαβιβάστηκε στη Βουλή σε απάντηση γραπτής ερώτησης του βουλευτή Αχαΐας των ΑΝΕΛ Νίκου Νικολόπουλου σημειώνεται ότι η συνολική απορρόφηση των διαθέσιμων πόρων του ΕΣΠΑ ανέρχεται σε 20,2 δισ. ευρώ ή 91,98% μετά την εφαρμογή του λεγόμενου top-up, δηλαδή την αύξηση της κοινοτικής συμμετοχής ως και 95% με ανάλογη μείωση των εθνικών πόρων. «Ο στόχος των δαπανών για το 2015 για όλα τα επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ συμπίπτει με το υπόλοιπο ποσό που απομένει ως το ασφαλές κλείσιμο των προγραμμάτων» επισημαίνεται.
Σε σχέση με το νέο ΕΣΠΑ (20,1 δισ. ευρώ κοινοτική συνδρομή και εκτιμώμενη δημόσια εθνική συμμετοχή 5,3 δισ. ευρώ) το υπουργείο Οικονομίας σημειώνει ότι οι επιτροπές παρακολούθησης του νέου ΕΣΠΑ συνεδρίασαν για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2015 για την έγκριση της εξειδίκευσης των προγραμμάτων, οι προσκλήσεις των οποίων αναμένεται να εκδοθούν στο δεύτερο εξάμηνο του 2015.

Η Ν.Δ 
Ο Υπεύθυνος του Τομέα Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Ηρακλείου, κ. Λευτέρης Αυγενάκης σε γραπτή του δήλωση καταλογίζει «ευγενική απραξία» στον υπουργό κ. Σταθάκη και ζητά αναλυτικά τον κατάλογο των έργων που απεντάσσονται από το ΕΣΠΑ.
«Όπως μας ενημερώνει και εγγράφως “η δημοσιονομική στενότητα και η έλλειψη ρευστότητας έχουν επηρεάσει αρνητικά την υλοποίηση των έργων που είναι ενταγμένα στα επιχειρησιακά προγράμματα της περιόδου 2007-2013, η οποία λήγει επισήμως στις 31 Δεκεμβρίου 2015”.
Εδώ και τρεις μήνες ενημερώνουμε τον κ. Υπουργό για τους κινδύνους που υπάρχουν στα έργα κι εκείνος μας αποκαλεί “κινδυνολόγους”. Εάν εμείς είμαστε κινδυνολόγοι, τότε η Πρώτη Φορά Αριστερά χαρακτηρίζεται από επικίνδυνη άγνοια και δικαίως παίρνει το παράσημο της ευγενικής απραξίας», αναφέρει ο κ. Αυγενάκης.

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου