Επικαιρότητα

Πώς το ποδήλατο θα συνδέσει την πόλη

Off

Τις οριστικές τους προτάσεις για την ανάπτυξη ενός δικτύου ποδηλατόδρομων στην πόλη, παρουσίασαν το απόγευμα της Δευτέρας τα στελέχη της μελετητικής ομάδας που ανέλαβε την εκπόνηση ενός σχεδίου που αποτελεί έτσι κι αλλιώς ένα δύσκολο εγχείρημα ως προς την υλοποίησή του, σε έναν αστικό ιστό, που έχει δομηθεί άναρχα στη μεγαλύτερή του έκταση.

Ο δήμος Ιωαννιτών πραγματοποίησε το απόγευμα της Δευτέρας το τρίτο εργαστήριο για την ανάπτυξη του δικτύου ποδηλατόδρομων στην πόλη, με κυρίαρχο στόχο την ένταξη του ποδηλάτου στην καθημερινότητα της πόλης.

Οι προτάσεις ωστόσο δεν καθορίστηκαν από την τεχνική και μόνο ανάλυση της μελετητικής ομάδας, αλλά σε συνδυασμό και με τις απαντήσεις που έδωσαν 400 περίπου συμπολίτες που συμμετείχαν με τις απαντήσεις τους στη συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου για το πώς θα ήθελαν να είναι εφικτή η χρήση του ποδηλάτου σε μεγαλύτερο βαθμό στην πόλη.

Έτσι, οι μελετητές παρουσίασαν τις τελικές τους προτάσεις προς τον δήμο Ιωαννιτών οι οποίες χαρακτηρίζονται από ενδιαφέρουσες μέχρι «σοκαριστικές», αν αναλογιστεί για παράδειγμα κάποιος, ότι το βασικό σενάριο προβλέπει την πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ, κάτι βέβαια που προβλέπεται και στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.

Στο δίκτυο που παρουσιάστηκε, αναλύθηκαν οι προτεινόμενες διατομές για την ενσωμάτωση του ποδηλάτου με τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων, λωρίδων ποδηλάτου και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας.

Οι βασικές αρχές

Βασικές αρχές του δικτύου για το ποδήλατο είναι η σύνδεση σημαντικών δραστηριοτήτων της πόλης, η ενεργοποίηση προκαθορισμένων πεζόδρομων από το πολεοδομικό καθεστώς που ισχύει, η ενίσχυση του δικτύου πεζοδρομίων, η μείωση του ορίου ταχύτητας κ.α.

Η κυρίαρχη σκέψη πάντως των μελετητών είναι η ενσωμάτωση και σύνδεση κάποιων βασικών διαδρομών, όπως είναι η διαδρομή του παραλιμνίου από την πλ. Μαβίλη μέχρι τον παραλίμνιο πεζόδρομο.

Μία δεύτερη μεγάλη διαδρομή που οδηγεί επίσης στο κέντρο είναι αυτή από τις οδούς Μακαρίου και Αβέρωφ, η διαδρομή από Βηλαρά, Βαλαωρίτου, 28ης Οκτωβρίου και τέλος η βασική παρέμβαση στον άξονα της οδού Δωδώνης μέχρι το παραλίμνιο.

Στην ίδια μελέτη επίσης περιλαμβάνονται και προτάσεις για την ανάπτυξη ενός δικτύου ποδηλατόδρομων και περιφερειακά του αστικού ιστού σε περιοχές όπως η Νέα Ζωή, οι Αμπελόκηποι, τα Σεισμόπληκτα, η Ανατολή, η Πεδινή και φυσικά η σύνδεση του δικτύου με το Πανεπιστήμιο.

Σημεία στάθμευσης

Τα προτεινόμενα σημεία στάθμευσης για το ποδήλατο περιλαμβάνουν θέσεις σε διάφορα σημεία του Κέντρου (περιφέρεια, πλατείες, παραλίμνιο, αθλητικοί χώροι) καθώς και σε κρίσιμα σημεία εκτός (ΚΤΕΛ, Ναυταθλητικός Όμιλος, κοινόχρηστοι χώροι σε εγγύτητα με σχολεία σε κάθε γειτονιά, κ.α).

Τι απάντησαν οι Γιαννιώτες

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα ήταν τα στοιχεία που προέκυψαν από τις απαντήσεις των Γιαννιωτών για τη χρήση του ποδηλάτου, τις δικές τους προτάσεις αλλά και τους λόγους για τους οποίους μέχρι σήμερα δε χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως βασικό μέσο μετακίνησης.

Το 50% των ερωτηθέντων απάντησε ότι η απόσταση από το σπίτι για τη δουλειά είναι περίπου 30’ με τα πόδια και ένα 23% ότι είναι λιγότερο από 15’ με τα πόδια, παρόλα αυτά το 54% μετακινείται καθημερινά με Ι.Χ, το 23% με τα πόδια, ένα 11% με ποδήλατο και μόλις 4% με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Το 83% των ερωτηθέντων απάντησε, ότι έχει ποδήλατο, ενώ μόλις το 0,3% απάντησε ότι δε γνωρίζει να κάνει ποδήλατο.

Σε ποσοστό 84% οι πολίτες τόνισαν, ότι ο βασικότερος λόγος που δε χρησιμοποιούν καθημερινά το ποδήλατο είναι η απουσία ποδηλατόδρομων, αλλά επίσης, το ότι οι οδηγοί Ι.Χ δεν προσέχουν τους ποδηλάτες, ότι δεν αισθάνονται ασφαλείς στους δρόμους, ότι οι διασταυρώσεις είναι επικίνδυνες, ότι δεν υπάρχει επαρκής φωτισμός τη νύχτα, αλλά και ότι αρκετές ημέρες είναι βροχερές.

Αναφορικά με τους δρόμους της πόλης, στους οποίους θα ήθελαν να γίνουν ποδηλατόδρομοι η σειρά με την οποία απάντησαν ήταν οι οδοί Δωδώνης, Αβέρωφ, 28ης Οκτωβρίου, Βαλαωρίτου, Παπανδρέου, Μακαρίου και παραλίμνιο.

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Related Posts

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου