Ήπειρος

Πλήγμα στην ανάπτυξη, τα προβλήματα των έργων

Off

Έκδηλη είναι η ανησυχία στον κατασκευαστικό κλάδο της χώρας για την πορεία των έργων υποδομής το 2016 και τα επόμενα χρόνια, κυρίως όμως για την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβίωση του κλάδου, χιλιάδων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στον κατασκευαστικό τομέα. 
Η βασική αιτία της ανησυχίας δεν είναι άλλη από τις καθυστερήσεις που είχαν ως τελικό αποτέλεσμα τη μη ολοκλήρωση των έργων που χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΣΠΑ 2007-2013, την μεταφορά ενός τμήματος αυτών ως «έργα γέφυρες» στο νέο ΕΣΠΑ και τον κίνδυνο της μη ολοκλήρωσης έργων που έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί ή δημοπρατηθεί, που θα πρέπει να ολοκληρωθούν με εθνικούς πόρους για να μην απενταχθούν. 
Το κλίμα δεν είναι και το καλύτερο δυνατό και η ανησυχία είναι εύγλωττη όπως τόνισε από τα Ιωάννινα, ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών Ζαχαρίας Αθουσάκης, μιλώντας στην πρώτη περιφερειακή συνέλευση του μελών του ΣΑΤΕ στην  Ήπειρο.
Σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε στα τοπικά ΜΜΕ, ο κ. Αθουσάκης αναφέρθηκε στο δύσκολο περιβάλλον για τον κατασκευαστικό κλάδο, κυρίως λόγω των προβλημάτων που προέκυψαν από το καλοκαίρι πρώτα με τη στάση πληρωμών έργων του ΕΣΠΑ, και στη συνέχεια με την επιβολή των capital controls.
«Η πλειονότητα των έργων δε θα μπορέσουν να ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του έτους και θα πρέπει να ολοκληρωθούν στη συνέχεια από εθνικούς πόρους για να μην απενταχθούν και ζητηθούν πίσω τα χρήματα. Η δαπάνη για τα έργα αυτά εκτιμάται ότι φτάνει το 1,7 δισ. ευρώ. Υπάρχουν τα έργα που μεταφέρονται ως «γέφυρες» στη νέα περίοδο τα οποία έχουν συνολικό προϋπολογισμό περίπου 3,5 δις ευρώ και θα καλυφθεί από το νέο ΕΣΠΑ. Υπάρχουν έργα που είναι προς συμβασιοποίηση ή προς δημοπράτηση ύψους 1 δισ. Είναι έκδηλη λοιπόν η ανησυχία του κλάδου για το πού θα εξευρεθούν οι εθνικοί πόροι για να γίνουν όλα αυτά τα έργα», τόνισε ο κ. Αθουσάκης για να δημοσιοποιήσει την πρόταση του κλάδου, που είναι η αξιοποίηση με διαφορετικό από τον προβλεπόμενο, τρόπο του πακέτου Γιουνκέρ.
«Είναι ένα εργαλείο που μπορεί να αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη της χώρας. Φοβόμαστε όμως, ότι όπως είναι δομημένο και επειδή απευθύνεται σε ιδιώτες και καινοτόμες προτάσεις, δεν πρόκειται να απορροφήσει χρήματα. Ζητούμε λοιπόν να πάρει την ευθύνη η κυβέρνηση και να το υλοποιήσει, σχεδιάζοντας καινοτόμα έργα υποδομής, που θα δώσουν και ζωή στον κλάδο μας», τόνισε ο κ. Αθουσάκης.
Σε ό,τι αφορά το 2016, όπως προκύπτει από τον προϋπολογισμό ο οποίος έχει κατατεθεί στη Βουλή, τα κονδύλια για την εκτέλεση έργων, τόσο των συγχρηματοδοτούμενων από την ΕΕ, όσο και του εθνικού προγράμματος, σε επίπεδο Περιφερειών και Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΠΔΕ), εμφανίζονται μειωμένα, άρα αναβάλλεται για ακόμη ένα χρόνο η επιζητούμενη ανάκαμψη στον τομέα των κατασκευών.

Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο
Μία δεύτερη παράμετρος, στην οποία επιμένει ο κατασκευαστικός κλάδος προς την κυβέρνηση σχετίζεται με την επιτακτική αναγκαιότητα αλλαγής του θεσμικού πλαισίου που καθορίζει τα δημόσια έργα, δηλαδή τα νομοσχέδια ανάθεσης και εκτέλεσης αυτών, αλλά και κατάταξης των κατασκευαστικών εταιρειών σε τάξεις ανάλογα με το μέγεθος, την οικονομική και την τεχνική τους ικανότητα. 
«Ο ΣΑΤΕ έχει δηλώσει, ότι τάσσεται υπέρ των αλλαγών του θεσμικού πλαισίου που διέπει τα έργα, ζητώντας αυτές να κινηθούν στην κατεύθυνση της εμπέδωσης της διαφάνειας και εξασφάλισης ενός υγιούς συναγωνισμού μεταξύ των εταιρειών του κλάδου», σημείωσε ο κ. Αθουσάκης για να προσθέσει πως πρόβλημα δημιουργείται και με τις ηλεκτρονικές δημοπρασίες, οι οποίες σε ό,τι αφορά στα έργα θα   
έπρεπε να έχουν ξεκινήσει την 1η Δεκεμβρίου, αλλά η ημερομηνία έναρξης μετατέθηκε για την 1η Σεπτεμβρίου, επειδή δεν είναι έτοιμο το κατάλληλο ηλεκτρονικό σύστημα.

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου