Ήπειρος

Ανακαλύπτοντας τη μουσική παράδοση της Ηπείρου

Off

Τι σχέση μπορεί να έχει μία δισκογραφική εταιρεία, με έδρα το Νάσβιλ του Τενεσί, στον αμερικανικό Νότο, με την παραδοσιακή ελληνική μουσική; Πολύ μεγαλύτερη και ίσως περισσότερο βαθιά από αυτήν που μπορεί να φανταστεί κάθε καλοπροαίρετος φίλος της μουσικής. 
Η δισκογραφική εταιρεία «Third Man Records» με ιδρυτή τον κιθαρίστα – τραγουδιστή Τζακ Γουάιτ, μέλος των White Stripes έθεσε σε κυκλοφορία ένα διπλό δίσκο με τίτλο «Why the mountains are black» («Γιατί είναι μαύρα τα βουνά» στην ελληνική). 
Τι περιλαμβάνει ο δίσκος αυτός; Μία συλλογή με αυθεντικές ηχογραφήσεις σε δίσκους αρχικά των 78 στροφών της περιόδου 1907 μέχρι το 1960. Παραγωγός της συλλογής αυτής ο Κρίστοφερ Κινγκ, λάτρης της ηπειρωτικής παραδοσιακής μουσικής που πριν από πολλά χρόνια έτυχε να βρει και να αγοράσει στην Κωνσταντινούπολη μία  μικρή στοίβα από δίσκους 78 στροφών με μουσική από τη νότια Αλβανία και την Ήπειρο. Όπως αναφέρει στο Έθνος της Κυριακής, ο Κρίστοφερ Κινγκ ανάμεσα σε αυτά τα δισκάκια ήταν και ένα με ηχογραφήσεις του Κίτσου Χαρισιάδη, του καλύτερου, όπως λέει στην εφημερίδα, ηπειρώτικου κλαρίνου. 
Έκτοτε ο Κινγκ άρχισε να συγκεντρώνει διάφορες συλλογές από δισκάκια με δημοτική μουσική, να οργανώνει θεματικές συλλογές τις οποίες επιμελήθηκε για την κυκλοφορία τους.
Δύο από αυτές είναι η συλλογή με τραγούδια του ηπειρώτη βιολιστή Αλέξη Ζούμπα στα τέλη της δεκαετίας του 1920 και η συλλογή με παραδοσιακά ηπειρώτικα μοιρολόγια και άλλα, με τίτλο «Five Days Married and other laments» σε αυθεντικές εκτελέσεις των Κίτσου Χαρισιάδη, των Χαλκιάδων και πολλών άλλων ακόμη.
«Η δημοτική μουσική είναι ένας από τους πολυτιμότερους πολιτιστικούς θησαυρούς της Ελλάδας. Είναι το ίδιο πολύτιμη με τα ελληνικά αρχαιολογικά μνημεία, και πρέπει όχι μόνο να διατηρηθεί αλλά και να προωθηθεί με αγάπη», τονίζει μιλώντας στο Έθνος της Κυριακής, ο αμερικανός παραγωγός, που βρέθηκε τα τελευταία χρόνια στην Ήπειρο και ειδικότερα στην περιοχή των Ιωαννίνων,, αναζητώντας μουσικούς και άλλες αυθεντικές εκτελέσεις πολλών δεκαετιών από το Ζαγόρι μέχρι τον Παρακάλαμο.
Στις αναζητήσεις τους αυτές, γνώρισε τον Γιάννη Χαλδούπη, δεξιοτέχνη του κλαρίνου από τον Παρακάλαμο, που μίλησε στο ITV για την εμπειρία της συνεργασίας, κυρίως όμως για τη σπουδαιότητα που έχει για την ηπειρωτική μουσική, να ταξιδεύει στα πέρατα της γης.
«Αυτό που μου ζήτησε ήταν να γράψουμε ένα δίσκο με φυσικό ήχο, κάτω από τις βελανιδιές στη μονή του Ριαχόβου. Όταν έπαιζα τον «Σκάρο» εμφανίστηκε ένα κοπάδι πρόβατα, με τον χαρακτηριστικό ήχο των κουδουνιών, τον σκύλο που γάβγιζε και όλη αυτή η ατμόσφαιρα τον ενθουσίασε και το θεώρησε εξαιρετικό», τονίζει ο Γ. Χαλδούπης που επέστρεψε πρόσφατα από το εξωτερικό όπου πραγματοποίησε περιοδεία και συμμετείχε σε συναυλίες στην Μεγ. Βρετανία και την Ισπανία.
«Στο εξωτερικό αντιμετωπίζουν την ηπειρωτική παραδοσιακή μουσική ως κάτι το εξαιρετικό και ενδιαφέρον. Η μουσική μας είναι ανθρώπινη και οι νότες από τα ηπειρώτικα μοιρολόγια συγκινούν τους πάντες. Παίζουμε στο εξωτερικό τα ηπειρώτικα μοιρολόγια και άνθρωποι που είναι ξένοι με την Ελλάδα, συγκινούνται και δακρύζουν», λέει ο Γ. Χαλδούπης.

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου