Βάρκες, βαρκάκια, μικρά σκάφη, και γενικά κάθε ιδιωτικό σκάφος ανεξάρτητα από το μέγεθος και την ιπποδύναμή του, μπαίνει πλέον στο στόχαστρο της Εφορίας μετά την ενεργοποίηση ενός «ξεχασμένου» Νόμου από το 1975 που παρέμενε μέχρι σήμερα ανενεργός.
Μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου και με βάση το Νόμο 5036/2023 κάθε ιδιοκτήτης βάρκας ή σκάφους υποχρεούται να υποβάλει δήλωση φόρου πλοίων β’ κατηγορίας, σε ειδική εφαρμογή του Taxisnet.
Υπολογίζεται πως ο συνολικός αριθμός των σκαφών ανέρχεται σε 100.000 κατ’ ελάχιστον με τους ιδιοκτήτες να πρέπει να καταβάλλουν ένα ποσό από 100 έως 200 ευρώ ανάλογα με το μήκος του σκάφους, μέχρι το τέλος του μήνα ενώ το ποσό αυτό θα καταβάλλεται κάθε έτος.
Όπως ήταν φυσικό από την πρώτη στιγμή προκλήθηκαν σοβαρές αντιδράσεις καθώς πρόκειται για ιδιοκτήτες μικρών σκαφών μήκους 3,5 – 7 μέτρων στη συντριπτική τους πλειονότητα που καλούνται να επιβαρυνθούν με ένα νέο τέλος – οι ίδιοι κάνουν λόγο για χαράτσι – για ένα μέσο αναψυχής περισσότερο που το χρησιμοποιούν ελάχιστες φορές το χρόνο, μεταξύ άλλων και για την άσκηση ερασιτεχνικής αλιείας.
Για ένα οριζόντιο μέτρο που έχει καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα έκανε λόγο σε δηλώσεις του στο ITV, ο Γεώργιος Γεωργίου, πρόεδρος του Α.Σ Ερασιτεχνών Αλιέων Ιωαννίνων. «Υποδεχόμαστε και αυτό το μέτρο όπως και κάθε μέτρο που έχει οριζόντιο και εισπρακτικό χαρακτήρα και μόνο. Είναι πρωτοφανές να επιβάλλεται ένα τέλος σε ετήσια βάση, με μοναδικό κριτήριο το μήκος του σκάφους. Δηλαδή, ένα σκάφος μήκους επτά μέτρων και αξίας 200.000 ευρώ θα πληρώνει το ίδιο τέλος με μία βάρκα τριών μέτρων μήκους και αξίας ευτελούς που έχει κληρονομήσει κάποιος από τον πατέρα ή τον παππού του και έχει ηλικία 50 ετών. Δεν υπάρχει καμία λογική ούτε στην επιβολή ενός και μόνο κριτηρίου του μήκους του σκάφους, ούτε και στο ότι δε λαμβάνεται υπόψιν η αντικειμενική αξία του σκάφους γι’ αυτό και επιμένουμε να λέμε, ότι ο χαρακτήρας και αυτού του μέτρου δεν είναι να βάλει καμία τάξη αλλά να αποφέρει χρήματα στα ταμεία του κράτους», ανέφερε μεταξύ άλλων οκ. Γεωργίου.
Τι αναφέρει ο Νόμος
Σύμφωνα με το νέο Νόμο του 2023 που επικαιροποιεί και ενεργοποιεί το Νόμο του 1975 προβλέπεται, ότι όλα τα μικρά και μεσαία θαλάσσια σκάφη και πλοία, είτε επαγγελματικά είτε ιδιωτικά – με εξαίρεση μόνο τα αλιευτικά και τα ρυμουλκά των οποίων ο χρόνος δραστηριοποίησης σε υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών δεν υπερβαίνει το 50% του συνολικού χρόνου δραστηριοποίησής τους – οφείλουν να καταβάλλουν κάθε χρόνο φόρο πλοίων β’ κατηγορίας, ο οποίος ανέρχεται σε:
100 ευρώ εφόσον το μήκος του σκάφους δεν υπερβαίνει τα 7 μέτρα και σε 200 ευρώ εφόσον το μήκος υπερβαίνει τα 7 μέτρα και φθάνει μέχρι τα 12 μέτρα.
Η υποχρέωση αυτή ισχύει, δηλαδή, και για φορολογούμενους, φυσικά πρόσωπα που κατέχουν ιδιωτικά ερασιτεχνικά σκάφη αναψυχής (απλές βάρκες, φουσκωτά, ταχύπλοα κ.λπ.).
Πότε πρέπει
να πληρωθεί ο φόρος
Ειδικά για το έτος 2023 η διάταξη του άρθρου 46 του ν. 5036/2023 προέβλεπε ότι η δήλωση έπρεπε να είχε υποβληθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου 2024. Όμως, με απόφαση που εξέδωσε ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής περί τα μέσα Ιουνίου, η προθεσμία υποβολής της δήλωσης παρατάθηκε μέχρι τις 26 Ιουλίου 2024, δηλαδή μέχρι 26 Ιουλίου.
Με νεώτερη απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλή και του αρμοδίου υφυπουργού Οικονομικών, Χρ. Δήμα, η προθεσμία υποβολής της δήλωσης παρατάθηκε έως τις 26 Σεπτεμβρίου. Βάσει της ίδιας απόφασης, η καταβολή του φόρου για το 2023 πρέπει να γίνει είτε σε δύο δόσεις είτε εφάπαξ κατά το χρονικό διάστημα από την υποβολή της δήλωσης μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Σεπτεμβρίου 2024.
Από το 2025 και μετά, η δήλωση φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας για τη βεβαίωση του φόρου των 100 ή των 200 ευρώ πρέπει να υποβάλλεται κάθε Μάρτιο, η πρώτη δόση πρέπει να καταβάλλεται μέχρι το τέλος Απριλίου και η δεύτερη δόση μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Κατηγορίες
- Επικαιρότητα(19.727)
- Πολιτικό Ρεπορτάζ(505)
- Ελλάδα(128)
- Οικονομία(1)
- Πολιτισμός(4.214)
- Εκδηλώσεις(1.585)
- Ήπειρος(1.962)
- Αθλητικά(2.949)
Αρθρογραφία
Είσοδος