Πολιτισμός

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΝΙΚΑΙΤΗΣ ΚΟΝΤΟΥΡΗ – Δεν σταματάω να ονειρεύομαι τα επόμενα

Off

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένουμε την παράσταση που κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου, στο Θέατρο «Καμπέρειο», σε μια συμπαραγωγή των Δημοτικών Θεάτρων Ιωαννίνων και Κοζάνης.

Πρόκειται για το έργο του σπουδαίου Ιρλανδού συγγραφέα Μπράιαν Φρίελ, «Χορεύοντας στη Λούνασα», σε σκηνοθεσία της Νικαίτης Κοντούρη, ένα έργο που θα παρουσιαστεί στα Ιωάννινα, την Κοζάνη, και σε άλλα μέρη της Βορειοδυτικής Ελλάδας, με αποκορύφωμα την παρουσίασή του στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη τον Απρίλιο, φιλοξενούμενη από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.

Λίγο πριν από τις παραστάσεις μιλήσαμε για το έργο με τη Νικαίτη Κοντούρη, Γιαννιώτισσα και μία από τις σημαντικότερες σκηνοθέτες θεάτρου σήμερα στη χώρα μας.

 

Να πούμε δύο λόγια καταρχάς για το τι θα δούμε κα Κοντούρη. Ποιο είναι το έργο και ο συγγραφέας του;

«Χορεύοντας στη Λούνασα» του  Μπράιαν Φρίελ. Ο Φρίελ είναι σύγχρονος  Ιρλανδός θεατρικός συγγραφέας. Τα έργα του, βαθειά ανθρωποκεντρικά, εστιάζουν στην περιπέτεια απλών ανθρώπων και προβάλλουν την ποίηση, τη χαρά και την ελευθερία που λαχταρούν οι καταπιεσμένοι αντιήρωές του. Είναι συναρπαστικός συγγραφέας. Το «Χορεύοντας στη Λούνασα» μας μεταφέρει σε ένα χωριό της Βόρειας Ιρλανδίας τον Αύγουστο του 1936. Μέσα από τα μάτια του αφηγητή Μάικλ, του νεώτερου μέλους της οικογένειας Μάντυ, ζούμε τον Αύγουστο εκείνον που άλλαξε τις ζωές ολόκληρης της οικογένειας. Ο Αύγουστος στην Βόρεια Ιρλανδία είναι συνδεδεμένος με τις αρχαίες ιρλανδικές παγανιστικές (ειδωλολατρικές) γιορτές αφιερωμένες στον θεό Λού- θεό του εμπορίου (Μέρκουρυ-Ερμής).

 

Γιατί το επιλέξατε; Τι θέλετε να πάρει μαζί του στο τέλος φεύγοντας ο θεατής;

Το ονειρευόμουν χρόνια. Έχει οχτώ πρόσωπα, και τα οχτώ πρωταγωνιστικά! Μου θυμίζει πολύ τα έργα του Αντόν Τσέχωφ και του Τζον Μίλιγκτον Σύνγκ από την Ιρλανδία. Ένοιωθα και ένα βαθύτερο δέσιμο του συγγραφέα με τον αγαπημένο μου Λόρκα. Όταν έπεσε η πρόταση στο τραπέζι, είπα αμέσως το ναι, με την προϋπόθεση βέβαια, πως θα έβρισκα και καλούς ηθοποιούς γι’ αυτό το εγχείρημα. Και τους  βρήκαμε. Η ομάδα πετάει. Πιστεύω, πως ο σύγχρονος θεατής, θα κουβαλάει στην ψυχή του για καιρό την παράστασή μας. Ο Φρίελ περνάει φιλτραρισμένα με ένα μαγικό τρόπο, κοινωνικοπολιτικά θέματα που ταλάνιζαν και ταλανίζουν και σήμερα μια συγγενική χώρα και έναν συγγενικό λαό για την Ελλάδα και τους Έλληνες, τον Ιρλανδικό. Μας ενώνουν πολλά, κι αυτά υπάρχουν πότε φανερά και πότε συγκαλυμμένα στο έργο του.

 

Με ποια κριτήρια κάνετε τις επιλογές σας γενικότερα στα έργα που σκηνοθετείτε; Ποια έργα θα θέλατε να ανεβάσετε τα επόμενα χρόνια;

Επιλέγω τα έργα που θα σκηνοθετήσω με την ψυχή περισσότερο, παρά με τη λογική. Στην ουσία αυτός είναι ο τρόπος μου για όλες μου τις επιλογές. Μετράω πολλά λάθη με τις επιλογές μου, αλλά και πολλή χαρά και ικανοποίηση. Εξ’ άλλου, κάθε νέα σκηνοθεσία είναι ένα καινούργιο στοίχημα. Δεν θεωρώ τίποτα δεδομένο. Προσπαθώ να βάζω τον πήχη όλο και πιο ψηλά, χωρίς να σημαίνει πως τα καταφέρνω πάντα. Δεν σταματάω να ονειρεύομαι τα επόμενα. Τον ερχόμενο χειμώνα, θα επιστρέψω στο Εθνικό Θέατρο, οπότε εκεί θα ακολουθήσω κατά κάποιον τρόπο και τον θεματικό άξονα του Θεάτρου. Περιμένω και απάντηση από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών για το Lila Teman του Γιάννη Πάσχου.

 

Η παράσταση είναι συμπαραγωγή δύο Δημοτικών Θεάτρων. Πώς βλέπετε το ρόλο των ΔΗΠΕΘΕ; Εκκρεμεί χρόνια τώρα από την Πολιτεία ένα νέο θεσμικό πλαίσιο και βέβαια μια ουσιαστική στήριξη…

Χωρίς συμπαραγωγές πολλών ΔΗΠΕΘΕ μαζί και ΔΗΠΕΘΕ με πολιτιστικούς  φορείς όπως Ελληνικό Φεστιβάλ, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Ίδρυμα Νιάρχος, Εθνικό Θέατρο, Κ.Θ.Β.Ε., τα Δημοτικά Θέατρα οδηγούνται σε συρρίκνωση και σταδιακά σε εξαφάνιση. Ήταν δώρο η συμπαραγωγή Ιωαννίνων και Κοζάνης. Η σύμπραξη δύο ΔΗΠΕΘΕ έδωσε τη δυνατότητα σε επαγγελματίες όλων των ειδικοτήτων να συμμετάσχουν στο εγχείρημα, έχοντας εξασφαλίσει αξιοπρεπείς αμοιβές και φιλοξενία. Χρειαζόταν τόλμη και εξωστρέφεια. Δεν είναι τυχαίο που πιο τολμηρές από όλους τους παράγοντες των ΔΗΠΕΘΕ που πρόσκεινται στην Εγνατία Οδό, υπήρξαν η Αλέκα Βακαλοπούλου από τα Γιάννενα και η Ελένη Δημοπούλου από την Κοζάνη. Και οι δύο βρήκαν στήριξη στο Διοικητικά Συμβούλια, αλλά και στους Δημάρχους των δύο πόλεων. Διαφορετικά δεν θα ανέβαινε το «Χορεύοντας στη Λούνασα». Όσο για το ΥΠΠΟ, δεν γνωρίζει κανένας μας τι προτίθεται να κάνει με τα Δημοτικά Θέατρα.

– Έχετε μεγάλη εμπειρία στο ελληνικό θέατρο. Πώς το βλέπετε σήμερα; Υπάρχουν κάποιες κατευθύνσεις που νομίζετε ότι θα έπρεπε να πάρει;

Φύσει αισιόδοξη, πιστεύω πως η συνένωση δυνάμεων θα φέρει την αναγέννηση στο θέατρο του 21ου αιώνα στην Ελλάδα. Όσο διασπώνται οι υγιείς δυνάμεις, τόσο σε αδιέξοδο θα οδηγούμαστε. Κατ΄ αναλογίαν της χώρας στην οποία ζούμε, το θέατρο οφείλει να αφουγκραστεί τις ανάγκες και να «προτείνει» παραστάσεις υψηλής αισθητικής.

 

Ειδικά για τις αρχαίες τραγωδίες και τις σύγχρονες παραστάσεις, ποια νομίζετε ότι πρέπει να είναι μία προσέγγιση σήμερα από τον σκηνοθέτη;

Αγγίξατε ευαίσθητη χορδή. Δεν υπάρχει, πρέπει. Υπάρχει μελέτη, προετοιμασία σε βάθος, στόχοι που πρόκειται να δικαιωθούν. Τα κλασσικά κείμενα, αφήνουν ελεύθερο τον σκηνοθέτη για την πιο ανατρεπτική προσέγγιση που μπορεί κανείς να φανταστεί. Για μένα, προσωπικά, δεν υπάρχει ένας τρόπος ανεβάσματος. Αυτό όμως που επιθυμώ να εισπράττω από τα σύγχρονα ανεβάσματα Τραγωδίας και Κωμωδίας είναι η καθαρότητα των προθέσεων της σκηνοθετικής πρότασης. Με ενδιαφέρει να ξεχωρίζω το πλαίσιο μέσα στο οποίο ανθίζουν και απελευθερώνονται δημιουργικά οι ηθοποιοί και οι συνεργάτες. Νοιώθω πραγματική ευτυχής θεατής όταν συμβαίνει αυτό.

 

Η ταυτότητα της παράτασης

Οι συντελεστές της παράστασης είναι: Μετάφραση-Σκηνοθεσία: ΝικαίτηΚοντούρη, Δραματουργική συνεργασία: Ελένη Μολέσκη, Σκηνικά-κοστούμια: Γιώργος Πάτσας, Επιμέλεια κίνησης: Αγνή Παπαδέλη-Ρωσσέτου, Σύνθεση ήχων-μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Ιατρόπουλος, Φωτισμοί: Ζωή Μολυβδά-Φαμέλη, Βοηθός σκηνοθέτη, βοηθός παραγωγής: Ελένη Μολέσκη, Βοηθός σκηνογράφου: Βενετία Νάση.

Διανομή: Μάικλ: Δημήτρης Φουρλής, Κέιτ: Γιολάντα Καπέρδα, Μάγκι: Θάλεια Γρίβα, Άγκνες: Σοφία Βούλγαρη, Ρόουζ: Λίνα Φούντογλου, Κρις: Σοφία Αντωνίου, Τζέρι: Δημήτρης Ντάσκας, Τζακ: Δημήτρης Ναζίρης, Φωτογραφίες: Σάκης Αναστασόπουλος, Trailer: Αντώνης Morgan Κωνσταντουδάκης.

Παραστάσεις: Φεβρουάριος – Μάρτιος. Κάθε Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή.

Θέατρο «Καμπέρειο» – Ώρα έναρξης: 9.00μ.μ.

Προπώληση εισιτηρίων:

– Ηλεκτρονικά, μέσω της σελίδας: https://www.viva.gr

– Τηλεφωνικά, καλώντας στο 11876.

– Στα καταστήματα: Public, Seven Spot, Reload, Media Markt.

– Στα γραφεία του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων (Αρχοντικό Πυρσινέλλα – Παπάζογλου 5), Καθημερινά, 09.00π.μ.-2.00μ.μ.

– Στα βιβλιοπωλεία Χαρτέξ και Αναγνώστης.

Πληροφορίες – Κρατήσεις: Στα γραφεία του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων (Καθημερινές, πρωινές ώρες), στο site epirusevents.gr και στα τηλέφωνα 26510-25670 και 6972-445708).

Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ – κανονικό, 7 ευρώ – μειωμένο (Φοιτητικό/Ανέργων).

Συνέντευξη

ΦΙΛΗΜΩΝ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΣ

 

ΑΡΧΕΙΟ

<>
ΔεΤρΤεΠεΠαΣαΚυ
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
       
15161718192021
22232425262728
293031    
       
       
       
    123
45678910
       
21222324252627
28293031   
       
      1
30      
   1234
567891011
       
282930    
       
     12
31      
  12345
2728293031  
       
2930     
       
    123
45678910
       
  12345
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
23242526272829
3031     
     12
17181920212223
       
  12345
6789101112
2728293031  
       
      1
23242526272829
3031     
    123
45678910
       
 123456
28293031   
       
      1
30      
   1234
567891011
12131415161718
       
293031    
       
     12
17181920212223
       
  12345
2728293031  
       
2930     
       
    123
45678910
11121314151617
25262728293031
       
    123
45678910
18192021222324
25262728   
       
 123456
28293031   
       
     12
24252627282930
31      
   1234
567891011
2627282930  
       
293031    
       
     12
       
  12345
13141516171819
2728293031  
       
      1
3031     
    123
45678910
       
 123456
28293031   
       
      1
9101112131415
30      
   1234
567891011
       
   1234
567891011
19202122232425
262728    
       
1234567
293031    
       
    123
45678910
11121314151617
25262728293031
       
  12345
27282930   
       
      1
3031     
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
       
14151617181920
28293031   
       
     12
31      
   1234
567891011
2627282930  
       
1234567
15161718192021
293031    
       
     12
17181920212223
       
  12345
2728293031  
       
  12345
20212223242526
2728     
       
      1
2345678
3031     
   1234
567891011
262728293031 
       
282930    
       
     12
24252627282930
31      
   1234
567891011
2627282930  
       
15161718192021
293031    
       
    123
45678910
       
  12345
20212223242526
27282930   
       
      1
2345678
3031     
    123
45678910
18192021222324
252627282930 
       
14151617181920
21222324252627
28293031   
       
1234567
29      
       
    123
45678910
25262728293031
       
 123456
21222324252627
28293031   
       
      1
9101112131415
30      
   1234
567891011
262728293031 
       
282930    
       
     12
24252627282930
31      
  12345
2728293031  
       
1234567
2930     
       
    123
45678910
       
  12345
6789101112
13141516171819
27282930   
       
      1
23242526272829
3031     
      1
232425262728 
       
   1234
567891011
       
15161718192021
22232425262728
293031    
       
     12
24252627282930
       
  12345
6789101112
2728293031  
       
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
       
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
       

Είσοδος

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου