Πολιτισμός

Ένα μουσείο που λειτουργεί ως καταλύτης

Off

Τα περίτεχνα κοσμήματα αποτελούν τους πρωταγωνιστές της περιοδεύουσας έκθεσης με τίτλο «Οι Αμέτρητες Όψεις του Ωραίου» που εγκαινιάστηκε το απόγευμα της Τετάρτης στο Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα.

Η έκθεση εντάσσεται στην περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που θα εγκαινιαστεί τον ερχόμενο μήνα στην Αθήνα, αποτελεί όμως επιστέγασμα της συνεργασίας με το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, ώστε να αποκτήσει «δορυφορικό» χαρακτήρα.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το ΠΙΟΠ επιλέχθηκαν 40 αρχαιότητες από τις συλλογές του ΕΑΜ που χρονολογούνται από τους προϊστορικούς έως και τους ρωμαϊκούς χρόνους, αρκετές από τις οποίες εκτίθενται για πρώτη φορά και συνιστούν σύντομα σχόλια- αναφορές σε κάποιες από τις όψεις του Ωραίου. Το κριτήριο επιλογής τους βασίστηκε στις θεματικές των μουσείων του ΠΙΟΠ όπου παρουσιάζονται.

Της έκθεσης των Ιωαννίνων προηγήθηκε αυτή της Σπάρτης όπου προβλήθηκε ο καλλωπισμός του σώματος με έλαια και αρώματα και θα ακολουθήσει η έκθεση στην Τήνο με χαρακτηριστικά μαρμάρινα έργα του Κυκλαδικού πολιτισμού.

Στο Μουσείο Αργυροτεχνίας όμως ιδιαίτερη θέση έχουν τα χρυσά κοσμήματα, κομψοτεχνήματα της αρχαιότηταςαπό τις συλλογές του ΕΑΜ,τα οποία συνδιαλέγονται με ασημένια κοσμήματα και εξαρτήματα ενδυμάτων τωννεότερων χρόνων (19ος-20ός αιώνας). Ως προς τα τελευταία, πρόκειται για αντικείμενα που είτε ανήκουν στη συλλογή του Μουσείου Αργυροτεχνίας είτε τα παραχώρησαν στο ΠΙΟΠ, για τις ανάγκες της έκθεσης, το Τμήμα Κληροδοτημάτων του Δήμου Ιωαννιτών, το Δημοτικό Μουσείο Ιωαννίνων, το Μουσείο Αλή Πασά και Επαναστατικής Περιόδου (Συλλογή Φώτη Ραπακούση) και ο ιδιώτης κ. Κωνσταντίνος Ιωαννίδης. Τα περισσότερα από αυτά προέρχονται από τα Ιωάννινα και την ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου, ενώ υπάρχουν αντιπροσωπευτικά δείγματα και από άλλες περιοχές της Ελλάδας. Με τεχνικές μορφοποίησης, όπως η σφυρηλάτηση και η χύτευση, και τεχνικές διακόσμησης, όπως η φουσκωτή, το σαβάτι και το σμάλτο, αλλά και με μεικτές τεχνικές, όπως το δημοφιλές φιλιγκράν, οι τεχνίτες αποτυπώνουν στα κοσμήματα τη συλλογική αισθητική, την ιστορική μνήμη, αλλά και την κοινωνική και εθνική ταυτότητα των κατόχων τους. Η ποικιλία τεχνικών κατασκευής και διακόσμησης με τα οποία φιλοτεχνήθηκαν αναδεικνύουν την κληροδοτημένη τεχνογνωσία αλλά και την υψηλή τέχνη και εκλέπτυνση των δημιουργών τους.

 

Καταλύτης εξελίξεων

Στην τελετή των εγκαινίων της έκθεσης παρούσα ήταν η πρόεδρος του ΠΙΟΠ Σοφία Στάικου που αναφέρθηκε στη συνεργασία με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, παράλληλα όμως και στη λειτουργία του Μουσείου Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα.«Θεωρούμε ότι το Μουσείο είναι ένας καταλύτης σημαντικών δράσεων σε όσους είχαν από την αρχή  τη σκέψη τους στραμμένη στην τόνωση της τοπικής οικονομίας. Πιστεύω, ότι αυτό το έχουμε πετύχει», σημείωσε η κα Στάικου, εκφράζοντας θερμές ευχαριστίες προς το Δήμο Ιωαννιτών για την άριστη συνεργασία.

Ακολούθησε χαιρετισμός εκ μέρους της διευθύντριας του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Μαρίας Λαδογιάννη.

 

Σχολή Αργυροτεχνίας 

και Νότια Πύλη

Εκ μέρους του Δήμου Ιωαννιτών, ο αντιδήμαρχος Ν. Γκόλας επανέφερε ένα ζήτημα που έχει διατυπωθεί πολλές φορές στο παρελθόν και σχετίζεται με την τέχνη της αργυροχοΐας στα Γιάννενα.

«Για εμάς η αργυροτεχνία δεν είναι μόνο παρελθόν, αλλά είναι και μέλλον. Απαιτείται όμως κατάρτιση στην τέχνη και στο σύγχρονο ντιζάιν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο επιζητούμε την ίδρυση μίας σχολής αργυροτεχνίας υψηλού επιπέδου, μία πρόκληση που η δημοτική αρχή έχει διάθεση να υποστηρίξει», τόνισε αρχικά. Ο αντιδήμαρχος ολοκλήρωσε την ομιλία του, καλώντας τους συναρμόδιους φορείς και τις υπηρεσίες να επανεξετάσουν το αίτημα για το άνοιγμα της Νότιας Πύλης του Κάστρου, που παρέχει ευκολότερη και γρηγορότερη πρόσβαση στην ακρόπολη του Ιτς Καλέ.

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Είσοδος

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου