Επικαιρότητα

Κρατιέται «ζεστό» ένα μακρινό όνειρο για την Ήπειρο

Off

Η προώθηση από την πλευρά του ΟΣΕ της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για ανανέωση από το περιφερειακό συμβούλιο Ηπείρου και το σύνολο των εμπλεκόμενων φορέων επαναφέρει στο προσκήνιο ένα διαχρονικό αίτημα της ηπειρωτικής κοινωνίας ταυτόχρονα όμως και ένα έργο που ακόμη και σήμερα αποτελεί όνειρο θερινής νυκτός.

Η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου μέσα από την γραμμή Καλαμπάκα – Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα αποτελεί μεν ένα φιλόδοξο και μακροπρόθεσμο σχέδιο, από την άλλη όμως κανείς δεν μπορεί να πει πως στην Ευρώπη των συζητήσεων για τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, δεν μπορεί να έχει τύχη.

Έστω κι αν ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος επαναφέρει το θέμα των περιβαλλοντικών όρων της μελέτης που προϋπάρχει από το 2009 για τυπικούς κατά βάση λόγους, και μόνο η ανακίνηση της υπόθεσης δημιουργεί ένα παράθυρο ελπίδας και αισιοδοξίας.

Η πραγματικότητα βέβαια είναι πως ο ΟΣΕ διαπιστώνοντας ότι εντός του έτους συμπληρώνεται μία δεκαετία από το 2009 όταν εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι της μελέτης, προχωρά στο αίτημα ανανέωσης αυτών, ζητώντας τη σύμφωνη γνώμη των συναρμόδιων φορέων και υπηρεσιών.

Σε διαφορετική περίπτωση, όταν οι συνθήκες για την πιθανή κατασκευή του σιδηροδρομικού άξονα ωριμάσουν, τότε θα απαιτηθεί μία νέα μελέτη από την αρχή με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει.

Επί της ουσίας πάντως, ο ΟΣΕ δεν έχει… ξεχάσει τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου με τη Δυτική Μακεδονία, καθώς ο σιδηροδρομικός αυτός άξονας συνολικού μήκους 152 χλμ από Καλαμπάκα μέχρι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας θεωρείται πρωτεύουσας σημασίας για την ανάπτυξη και τις προοπτικές της ευρύτερης περιοχής.

Η σύνδεση άλλωστε και με το εσωτερικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και σε δεύτερο επίπεδο για τα εμπορευματικά φορτία με τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης μπορεί σήμερα να φαντάζει ως ένα απίθανο σενάριο, όμως τα χρόνια περνούν και εκτός από τους ανθρώπους ωριμάζουν και οι συνθήκες και οι ιδέες.

Όπως επισημαίνεται άλλωστε και στη μελέτη του 2009 η σημασία της γραμμής για το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι μεγαλύτερη από αυτήν που μπορεί σήμερα κάποιος να φανταστεί, αφού αναμένεται να αποφορτίσει το υπάρχον εσωτερικό δίκτυο και τη βασική σιδηροδρομική γραμμή προς την Ειδομένη.

Μία δεύτερη παράμετρος που επίσης έχει επισημανθεί από το 2009 είναι η προοπτική σύνδεσης του σιδηροδρομικού αυτού άξονα, με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Αλβανίας και δευτερευόντως με αυτό των Σκοπίων, ώστε οι κάνουλες της χρηματοδότησης να ανοίξουν περισσότερο εύκολα.

Οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι που έχουν δημοσιευθεί και σε σχετική ΚΥΑ το 2009 παραμένουν εν ισχύ και μεταξύ των προβλέψεων σε τεχνικό επίπεδο περισσότερο αξιοσημείωτη από κάθε τη άλλο είναι η σήραγγα μήκους 10 χλμ με τη σιδηροδρομική γραμμή να διέρχεται από την περιοχή της Κατάρας.

Η απόσταση τέλος από την εκπόνηση των οριστικών μελετών και δυνητικά από τη διασφάλιση της χρηματοδότησης και την υλοποίηση του έργου απέχει… μόλις 1 δις ευρώ, όσο εκτιμάται το συνολικό κόστος κατασκευής.

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Είσοδος

Powerd By  

Ιδιοκτήτης - Νόμιμος Εκπρόσωπος - Διευθυντής - Διαχειριστής - Δικαιούχος domain name:
ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΖΕΚΑ ΦΩΤΕΙΝΗ
Διευθυντής σύνταξης:
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Ι. ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ 8 45221 ΙΩΑΝΝΙΝΑ
tel 2651032055
mail ele@ele.gr

ΑΦΜ 047685050
ΔΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ