Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου 2022 10:29
Τελευταία Ενημέρωση: 20 Οκτωβρίου 2022
Ήπειρος

Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες η αναθεώρηση του master plan

Off

Με σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες που δημιουργεί ήδη όμως από τις πρώτες στιγμές, έντονες αντιπαραθέσεις, που μπορούν να αποκτήσουν και τοπικιστικά χαρακτηριστικά, μοιάζει η υπόθεση της αναθεώρησης του master plan για το λιμάνι της Πρέβεζας.

Μία παλιά υπόθεση, καθώς το master plan είχε ολοκληρωθεί το 2013, στην πορεία τροποποιήθηκε το 2019 αμέσως μετά τις δημοτικές εκλογές και πλέον με τη νέα αναθεώρηση – επικαιροποίηση που ζητήθηκε από τους μελετητές, δημιουργεί, σε περίπτωση φυσικά που εφαρμοστεί, μία δύσκολη πραγματικότητα για τον κορυφαίο κλάδο της πρωτογενούς παραγωγής στην Ήπειρο, αυτόν της πτηνοτροφίας και των επιχειρήσεων σε Γιάννενα και Άρτα, όπως και των επιχειρήσεων που εισάγουν πρώτες ύλες για να παράγουν ζωοτροφές.

Η συνεδρίαση του δημ. συμβουλίου Πρέβεζας το βράδυ της Τετάρτης αποτέλεσε την αφορμή για να αναδειχθούν οι διαφορετικές προσεγγίσεις για τη χρήση του λιμένα της Πρέβεζας και φυσικά οι διαφορετικές προτεραιότητες μεταξύ της τοπικής κοινωνίας και των φορέων της από τη μία και των επιχειρήσεων από την άλλη, που χρησιμοποιούν το λιμάνι για τις δικές τους δραστηριότητες.

Όπως αναφέρθηκε στη διάρκεια της συνεδρίασης, οι βασικές αντιρρήσεις και αντιδράσεις που προκλήθηκαν, οφείλονται στο ότι η κατεύθυνση που δίνεται στην επικαιροποίηση του master plan είναι αφενός προς την ενίσχυση του τουριστικού χαρακτήρα του λιμένα και αφετέρου προς τη μείωση της εμπορικής του χρήσης.

Αν και ο δήμαρχος Νικ. Γεωργάκος κράτησε αποστάσεις από ξεκάθαρες αναφορές, δεν έκρυψε όμως τον προβληματισμό του για τα προβλήματα που δημιουργεί η εμπορική χρήση του λιμένα, σε συνδυασμό με την μεγάλη άνοδο της τουριστικής κίνησης στην Πρέβεζα, που εκτοξεύτηκε μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στη νέα μαρίνα ελλιμενισμού των σκαφών αναψυχής.

Έτσι, ο επόμενος μεγάλος στόχος είναι η προσέλκυση της κρουαζιέρας, αλλά για να επιτευχθεί, το εμπορικό λιμάνι θα πρέπει ή να διαφοροποιήσει τη λειτουργία του ή να μετακινηθεί.

Φοβούνται εκτίναξη

του κόστους

Το ενδεχόμενο αυτό όμως, είναι που προκαλεί τις μεγάλες αντιδράσεις των επιχειρήσεων της πρωτογενούς παραγωγής, που μετά την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού στον Αστακό, που δε δέχεται πλέον φορτηγά πλοία και την αδυναμία του λιμένα της Αμφιλοχίας, να υποδεχθεί πλοία μεγάλου εκτοπίσματος, όπως ανέφεραν δεν έχουν καμία άλλη λύση για την εισαγωγή πρώτων υλών (δημητριακά, σόγια) πλην του λιμένα της Πρέβεζας.

Στη συνεδρίαση τοποθετήθηκαν διαδοχικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Νιτσιάκος» Κων. Νιτσιάκος και ο πρόεδρος του Πτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Ιωαννίνων «Πίνδος» Ανδρ. Δημητρίου, που αναφέρθηκαν ακριβώς στη διαχρονική συνεργασία και διευκόλυνση για τις επιχειρήσεις της πρωτογενούς παραγωγής στην Ήπειρο, μέσω του λιμένα της Πρέβεζας, αλλά και για τους μεγάλους κινδύνους που υπάρχουν, στην περίπτωση που η εμπορική του χρήση καταργηθεί, να οδηγήσει σε εκτόξευση του κόστους παραγωγής.

Το θέμα αυτό όπως ανέφεραν, δεν αφορά μόνο τις επιχειρήσεις, αλλά το σύνολο της πρωτογενούς παραγωγής στην Ήπειρο και τη Δυτ. Ελλάδα, αλλά και την τοπική οικονομία, με την εθνική παραγωγή πουλερικών, να καλύπτεται σε ποσοστό 70% από τις επιχειρήσεις της Ηπείρου.

«Κατανοούμε απόλυτα την ανάγκη και το ενδιαφέρον της τοπικής κοινωνίας της Πρέβεζας για την τουριστική ανάπτυξη. Όμως το εμπορικό λιμάνι προϋπήρχε της μαρίνας και των άλλων χρήσεων και παρόλα αυτά και οι τρεις χρήσεις είναι και σήμερα λειτουργικές. Για τις επιχειρήσεις και γενικότερα για τον κλάδο αλλά και τον πρωτογενή τομέα σε όλη τη Δυτ. Ελλάδα, η κατάργηση του εμπορικού λιμένα θα σημάνει οικονομική καταστροφή αφού το κοντινότερο διαθέσιμο λιμάνι για να γίνουν οι εισαγωγές πρώτων υλών θα είναι της Θεσσαλονίκης», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Νιτσιάκος, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Ανδρ. Δημητρίου, λέγοντας πως υπάρχει μία αλυσίδα στην παραγωγή και πως το εμπορικό λιμάνι της Πρέβεζας είναι ένας από τους κρίκους που αν σπάσει, θα προκαλέσει τεράστια προβλήματα στην τοπική οικονομία.

Περιβαλλοντική

ρύπανση

Από την μαρίνα της Πρέβεζας, ο εκπρόσωπός της κ. Τέφας αναφέρθηκε σε μία σωρεία περιβαλλοντικών και άλλων προβλημάτων που προκαλούνται από τη λειτουργία του εμπορικού λιμένα της Πρέβεζας, επέκρινε τις επιχειρήσεις, ότι ουδέποτε ενδιαφέρθηκαν να μειώσουν την περιβαλλοντική όχληση ή έστω να συζητήσουν με την τοπική κοινωνία και πως το μέλλον του λιμανιού της Πρέβεζας είναι τα σκάφη αναψυχής, ο τουρισμός και η κρουαζιέρα.

Ο αντιπεριφερειάρχης Στρ. Ιωάννου τόνισε, ότι θα πρέπει να βρεθεί λύση, που θα εξυπηρετεί και θα ικανοποιεί όλες τις πλευρές, μιλώντας όμως για την εμπορική χρήση του λιμένα, παρέπεμψε σε ένα έργο βελτίωσης του ανατολικού προβλήτα, στον οποίο μπορεί να μεταφερθεί το εμπορικό λιμάνι, δίνοντας χώρο στις άλλες χρήσεις.

«Δεν μπορεί

να αγνοηθεί η

τουριστική προοπτική»

Ολοκληρώνοντας τη συζήτηση, ο δήμαρχος Πρέβεζας Νικ. Γεωργάκος σημείωσε, πως η δημοτική αρχή δεν έχει λάβει κάποια απόφαση ώστε να κατευθύνει το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, αλλά την κατεύθυνση θα τη δώσουν οι μελετητές του master plan. Τόνισε ωστόσο με νόημα, ότι κανείς, πολύ δε περισσότερο ο Δήμος Πρέβεζας και η τοπική κοινωνία δε μπορεί να αγνοήσει την τεράστια άνοδο του τουριστικού ρεύματος και της επισκεψιμότητας στην περιοχή, που έγινε μετά την ολοκλήρωση των έργων για τη νέα μαρίνα. «Είχαμε σε ετήσια βάση 2500-3000 σκάφη στη μαρίνα και φέτος ξεπεράσαμε τα 6.000. Επομένως, αντιλαμβανόμαστε και αυτό θέλουν και οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό, ότι υπάρχουν μεγάλες προοπτικές σε αυτόν τον τομέα, που μπορεί να γίνουν και μεγαλύτερες με την κρουαζιέρα. Δεν είπαμε να κλείσει το εμπορικό λιμάνι, αλλά να δούμε σε συνεργασία κει με τη βοήθεια των επιχειρήσεων που εξυπηρετούνται από αυτό, ποιες παρεμβάσεις μπορούμε να κάνουμε, ώστε η περιβαλλοντική όχληση που αναμφισβήτητα υπάρχει, να είναι όσο γίνεται μικρότερη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Related Posts

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου