Ήπειρος

Κίνηση στην πόλη με λιγότερα αυτοκίνητα

Off

Μπορούν τα Γιάννενα να γίνουν μία πόλη βιώσιμης μετακίνησης, προσβάσιμη σε όλους; Είναι ένα από τα ερωτήματα που στην ουσία θέτει σε διαβούλευση ο Δήμος Ιωαννιτών στο δρόμο για την ανάπτυξη του  Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και στόχο τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό έργων με κοινωνικό πρόσημο. Το ερώτημα για το πώς μπορεί να μειωθεί η χρήση του αυτοκινήτου και να προωθηθούν άλλοι τρόποι μετακίνησης, έχουν τεθεί σε θεωρητικό επίπεδο και άλλες φορές, χωρίς πάντως να γίνεται και μία οργανωμένη προσπάθεια.
Την Τρίτη το πρωί έγινε η πρώτη διαβούλευση με φορείς που εμπλέκονται στην αστική μετακίνηση, όπως Τεχνικό Επιμελητήριο, ΚΤΕΛ, Ταξί, Τροχαία, Συλλόγους ΑμΕΑ, υπηρεσίες του Δήμου κ.α. και την παρουσία του Δημάρχου Ιωαννίνων, Θωμά Μπέγκα και των αντιδημάρχων Ανάπτυξης και Προγραμματισμού, Θανάση Μανταλόβα, Υποδομών, Γιάννη Λιόντου, Ποιότητας Ζωής και Τουρισμού, Νίκου Γκόλας, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου.
«Σχεδιάζουμε ολοκληρωμένα το πλαίσιο μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής πόλης με κέντρο των άνθρωπο», υπογράμμισε ο Δήμαρχος Ιωαννίνων, Θωμάς Μπέγκας, ανοίγοντας τον κύκλο της διαβούλευσης και επεσήμανε ότι στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ επιδίωξη της Δημοτικής Αρχής είναι ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός, ενώ σε ό,τι αφορά την κινητικότητα και τις μετακινήσεις ο σχεδιασμός είναι ανθρωποκεντρικός:  «Κυρίαρχο στοιχείο ο άνθρωπος, κυκλοφοριακές συνθήκες φιλικές προς τα άτομα με αναπηρία και το περιβάλλον».
Για «έργα ουσίας κι όχι βιτρίνας» τα οποία «πρέπει να στηρίζονται σε έναν ολοκληρωμένο και επιστημονικό σχεδιασμό» και «να εξυπηρετούν και να στηρίζουν την κοινωνία», έκανε λόγο ο Αντιδήμαρχος Θανάσης Μανταλόβας, αναφερόμενος σε «έργα με κοινωνικό πρόσημο». Εξήγησε ότι «η Δημοτική Αρχή πιστεύει πολύ στη διαβούλευση» γιατί –όπως είπε- «κανείς δεν είναι αυθεντία και η επιλογή των έργων δεν μπορεί να αφορά μόνο μία δημοτική αρχή» κι ακόμα γιατί «τα έργα πρέπει να είναι αποτελεσματικά κι όταν τα χρήματα δεν είναι άπειρα, πρέπει να συναποφασίσουμε ποιες είναι οι προτεραιότητες».
Ο Αντιδήμαρχος, Νίκος Γκόλας, τόνισε πως αν στα πρώτα χρόνια της αστικοποίησης η προτεραιότητα για όλους ήταν πώς θα διευκολύνουμε το αυτοκίνητο, σήμερα «η πρόκληση για την Αυτοδιοίκηση είναι πώς θα αποτρέψει τη χρήση του αυτοκινήτου και θα καταστήσει βιώσιμη τη μετακίνηση».
Ο κ. Γκόλας μίλησε για τρεις πολιτικούς στόχους: Μακροπρόθεσμος σχεδιασμός για τις μετακινήσεις, περιορισμός χρήσης ΙΧ και ανετη και ασφαλής κυκλοφορία πεζών.
Ο Αντιδήμαρχος Γιάννης Λιόντος σημείωσε ότι η αναγκαιότητα ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για τα Γιάννενα «προκύπτει από την ανάγκη να επιλυθούν προβλήματα συνυφασμένα με την καθημερινότητα των πολιτών και την εξασφάλιση ποιότητας ζωής». «Μια πόλη θεωρείται πετυχημένη όταν προσφέρει ποιότητα ζωής και ένας από τους παράγοντες που την επηρεάζουν είναι αυτός που αφορά στην βιώσιμη κινητικότητα», είπε ο κ. Λιόντος.
Ο Δήμος Ιωαννιτών στο σχεδιασμό της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ξεκίνησε τη συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, πολύ πριν δημοσιοποιηθεί η σχετική πρόσκληση του ΕΣΠΑ και ήταν μια καλή πρακτική που ακολούθησαν στη συνέχεια και άλλοι Δήμοι. 
Το πλαίσιο εκπόνησης και υλοποίησης του Σχεδίου, εξήγησαν οι δύο συνεργάτιδες του Δήμου Ιωαννιτών, επιστήμονες του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, Μαρία Μορφουλάκη και Μαρία Χατζηαθανασίου.
 Σημείωσαν μεταξύ άλλων πως η αναγνωρισμένη, πλέον, ανάγκη για την αύξηση του ποσοστού χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς καθώς και των εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, όπως το ποδήλατο και η πεζή μετακίνηση, σε συνδυασμό με την ανάγκη για μείωση της χρήσης των ΙΧ οχημάτων ενισχύει την θέση ότι πρέπει άμεσα να γίνει η υλοποίηση ολοκληρωμένων αστικών παρεμβάσεων που θα κάνουν ελκυστικούς τους εναλλακτικούς αυτούς τρόπους μετακίνησης διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη και ασφαλή μετακίνηση όλων των ατόμων χωρίς διάκριση, μεταξύ των οποίων των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) και των Ατόμων με Μειωμένη Κινητικότητα (ΑΜΚ) εστιασμένων στην ανάπτυξη ενός βιώσιμου πράσινου περιβάλλοντος.
Συνεπώς, η διαμόρφωση ενός Ολοκληρωμένου Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στον Δήμο Ιωαννιτών με την καλύτερη αξιοποίηση των υφιστάμενων οδικών υποδομών για την βελτιστοποίηση της ποιότητας ζωής των κατοίκων κρίνεται απαραίτητη. Ένα σχέδιο που θα βασίζεται σε ένα ποιοτικό σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών, μια πόλη «ελεύθερης ροής» που σημαίνει διευκόλυνση της κίνησης των πεζών και των ΑμΕΑ και χρήσης εναλλακτικών μέσων όπως το ποδήλατο, μια «πράσινη πόλη» με λιγότερη ρύπανση και «έξυπνα συστήματα κυκλοφορίας».
Στη διαμόρφωση του σχεδιασμού και την εκπόνηση του Σχεδίου θα εμπλακούν άμεσα οι πολίτες, είτε μέσω ερωτηματολογίων είτε μέσω παρακολούθησης και καταγραφής δεδομένων μετακινήσεων, ενώ θα δημιουργηθεί μια μεγάλη βάση δεδομένων που θα αποτελεί ένα κυκλοφοριακό μοντέλο προσομοίωσης. Έτσι ο Δήμος Ιωαννιτών θα μπορεί να γνωρίζει εκ των προτέρων και άρα να σχεδιάζει πιο αποτελεσματικά τις οποιεσδήποτε επιπτώσεις έχει η κάθε παρέμβαση π.χ. η κατασκευή ενός πεζοδρόμου.

Του ΦΙΛΗΜOΝA ΚΑΡΑΜΗΤΣΟY

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου