Επικαιρότητα

Ανοιχτές δυνατότητες για τον τουρισμό της Ηπείρου

Off

Πάμε για ακόμα ένα μεγάλο ρεκόρ τουριστών φέτος όπως όλα δείχνουν. Και το ερώτημα είναι αν μπορεί να επωφεληθεί και η Ήπειρος από αυτό το μεγάλο ρεύμα επισκεπτών που δέχεται η χώρα μας τα τελευταία χρόνια. 
Κάποιες ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές, όπως για παράδειγμα η αύξηση των αφίξεων σε γειτονικά αεροδρόμια, σαν του Ακτίου ή των Ιονίων. Το ερώτημα όμως είναι πώς μπορεί να χωρέσει σε ένα ταξίδι ή ένα τουριστικό πακέτο και μια επίσκεψη στην Ήπειρο μαζί με το ταξίδι για παράδειγμα στη Λευκάδα, την Κέρκυρα ή ακόμα ακόμα τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα. 
Και ακόμα, πώς μπορεί να αποτελέσει η Ήπειρος έναν αυτόνομο προορισμό που θα γοητεύσει τον επισκέπτη και θα την κάνει μοναδική του επιλογή, όλες τις εποχές του χρόνου. Οι προσπάθειες που γίνονται τα τελευταία για ανάδειξη της Ηπείρου ως προορισμό τεσσάρων εποχών πιάνουν σταδιακά τόπο και πολλοί είναι εκείνοι που «ανακαλύπτουν» την Ήπειρο κάθε χρόνο. 
Η Εγνατία Οδός επιπλέον αποτέλεσε μια καμπή για το τουριστικό ρεύμα προς την περιοχή αφού μίκρυνε κατά πολύ τις αποστάσεις ειδικά για τη Βόρεια Ελλάδα.

Αφίξεις στα αεροδρόμια
Τα στοιχεία που παρουσίασε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) για τις πρώτες αεροπορικές αφίξεις από το εξωτερικό το πρώτο τρίμηνο του έτους, δείχνει πως η αύξηση των διεθνών αφίξεων το 2015 στη χώρα μας είναι εφικτός στόχος. 
Μέχρι τα τέλη του Μαρτίου φέτος στα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας καταγράφηκαν πάνω από 810.000 διεθνείς αφίξεις. Πρόκειται για αύξηση μεγαλύτερη κατά 180.000 άτομα ή κατά περίπου 29% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2014.
Η Αθήνα όσο και η Θεσσαλονίκη είχαν τη μερίδα του λέοντος όπως είναι φυσικό και για την εποχή: Αύξηση 29,5% στην Αθήνα το πρώτο τρίμηνο, ενώ στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, είχαμε αύξηση 22,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014. 
Στα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας τα νούμερα είναι ακόμα μικρά, δεν παύει όμως να είναι υπαρκτά κάτι που σημαίνει ότι η τουριστική περίοδος μπορεί να επιμηκυνθεί.
Το Άκτιο αυτό το τρίμηνο όπως και το δίμηνο Νοέμβριος – Δεκέμβριος δεν καταγράφει κίνηση, έχει όμως πολύ ενδιαφέρον ότι δέχεται διεθνείς επισκέπτες από τον Απρίλιο και παρουσίασε συνολικά αύξηση το 2014 σε σχέση με το 2013 για όλη τη χρονιά.
Δέχτηκε 176.124 επισκέπτες το 2014, 14% περισσότερους από το 2013 που είχε δεχθεί 154.489.
Για να έχουμε και μία εικόνα για το τι συμβαίνει κοντά μας, η Κέρκυρα είχε 1.072.849 αφίξεις ενώ η Θεσσαλονίκη 1.576.661 αφίξεις. Μεγάλα νούμερα, που δείχνουν και τη δυναμική της τουριστικής ανάπτυξης. 

24 εκατ. τουρίστες
Πάνω από τα 24,2 εκατομμύρια ήταν αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκαν τη χώρα το 2014, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, ενώ στα 13,4 δισ. ευρώ έφτασαν τα έσοδα από τον τουρισμό (αύξηση 10,2%)
Η εισερχόμενη τουριστική κίνηση αυξήθηκε πέρυσι κατά 20,7% σε σχέση με το 2013 και στη διαμόρφωση της ταξιδιωτικής κίνησης συνέβαλλαν οι χώρες της ΕΕ των 28 με συμμετοχή 54,6% και οι λοιπές χώρες εκτός της ΕΕ των 28 με συμμετοχή 36,2%.
Το 2014, η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ των 28 αυξήθηκε κατά 25,9% σε σύγκριση με το 2013, κάτι που οφείλεται, κυρίως, στην αύξηση των αφίξεων από τις χώρες της ΕΕ των 28 εκτός της ζώνης του ευρώ κατά 40%, οι οποίες και διαμορφώθηκαν στις 5.851 χιλ. ταξιδιώτες και, κατά δεύτερο λόγο, στην αύξηση των αφίξεων ταξιδιωτών από τις χώρες της ζώνης του ευρώ κατά 16,6%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στις 7.399 χιλ. ταξιδιώτες.
Οι αφίξεις από τις λοιπές χώρες εκτός της ΕΕ των 28 παρουσίασαν κι αυτές αύξηση κατά 18,8%.
Ανά χώρα, αύξηση κατά 8,5% και 27,0% εμφανίζουν οι αφίξεις από τη Γερμανία και τη Γαλλία αντίστοιχα ενώ  οι αφίξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 13,2% (2.090 χιλ. ταξιδιώτες). Από τις λοιπές χώρες εκτός της ΕΕ των 28, οι αφίξεις από τη Ρωσία παρουσίασαν μείωση κατά 7,6% (1.250 χιλ. ταξιδιώτες), ενώ οι αφίξεις από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 26,9% και διαμορφώθηκαν στις 592 χιλ. ταξιδιώτες.

Η κρουαζιέρα
Στο χώρο της κρουαζιέρας, τώρα το 2104 μειώθηκαν οι αφίξεις πλοίων στις 3.858 από 4.918 το 2013. Κατ’ αναλογία, το 2014 οι συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας μειώθηκαν κατά 14,5% σε σύγκριση με το 2013 και ανήλθαν στα 457 εκατ. ευρώ.
Το 91,5% των επισκεπτών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν 2,1 στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, αντί 2,3 που είχαν πραγματοποιήσει το 2013.
Το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας είναι το λιμάνι του Πειραιά, με συμμετοχή 38,9% επί του συνόλου. Ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας και το λιμάνι της Σαντορίνης με 14,7% και 9,6% των εισπράξεων αντίστοιχα. Οι επτά σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιερόπλοιων καλύπτουν το 89,1% των συνολικών εισπράξεων από κρουαζιέρες και το 86,0% των συνολικών αφίξεων επιβατών.
Το ότι δεν περιλαμβάνεται η Ηγουμενίτσα στους κύριους λιμένες θα έλεγε κανείς ότι είναι φυσικό, αφού αναμένεται ακόμα να ολοκληρωθούν τα μεγάλα έργα αναβάθμισης του Λιμένα. Δείχνει όμως και τις δυνατότητες που έχει η Ήπειρος και σε αυτόν τον τομέα, αφού η ολοκλήρωση των έργων υποδομών, μπορεί να κάνει πολύ πιο ελκυστικό προορισμό την Ήπειρο συνολικά και με πύλη εισόδου το λιμάνι της Θεσπρωτίας.
Πρωτοβουλίες όπως η δικτύωση των αρχαίων θεάτρων, δίνουν ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις στο νέο μοντέλο τουρισμού που ταιριάζει στην περιοχή μας. Ο επισκέπτης των Ιωαννίνων θα μπορεί να προσεγγίσει την Νικόπολη και ο επισκέπτης της Ηγουμενίτσας την αρχαία Δωδώνη. Κι όλοι μαζί θα μπορούν να ανακαλύψουν τις χάρες του παραλιακού μετώπου για αναψυχή.
Την ώρα που «βρέχει» τουρίστες στην Ελλάδα, είναι φανερά για την Ήπειρο, τα δύο σημεία κλειδιά που απαιτούνται για την ανάπτυξη του τουρισμού της:
– Βελτίωση των υποδομών ώστε να είναι εύκολη η πρόσβαση (αεροδρόμια Ιωαννίνων και Ακτίου, οδικοί άξονες, λιμένας Ηγουμενίτσας)
– Ενδυνάμωση της διαφορετικής ταυτότητας του τόπου ώστε να προσελκύει επισκέπτες.

Του ΦΙΛΗΜOΝA ΚΑΡΑΜΗΤΣΟY

Powerd By  

Εκδοτης & Διευθυντης:
Φωτεινή Τζέκα - Παπαγεωργίου